| کد مطلب: ۱۲۲۷

پایبندی ایران به تعهدات برجامی

رئیس‌جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد:

رئیس‌جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد:

رئیس‌جمهوری در سخنرانی خود در هفتادوهفتمین مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد: «من به عنوان نماینده ملت بزرگ ایران صریحا اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران به دنبال ساخت سلاح اتمی نیست و این سلاح جایی در دکترین دفاعی ما ندارد. این حکم حکومتی، در فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی حفظه‌الله اعلام شده است و برای دولت و ملت ایران، فتوای شرعی رهبر معظم انقلاب اسلامی از هر نظارت بین‌المللی نافذتر است».

سیدابراهیم رئیسی درباره سیاست ایران در مذاکرات گفت: «جمهوری اسلامی با حسن‌نیت و با قصدی متین، توافق‌نامه‌ای را در سال ۲۰۱۵ پذیرفت و در همان وهله‌ اول تمام تعهدات خود را انجام داد اما نتیجه آن، عهدشکنی آمریکا و اِعمال تحریم‌هایی بود که به اذعان خودشان بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های تاریخ بود. تحریم، مجازات عدالت‌خواهی و استقلال ملت ایران است. تحریم، سلاح کشتار جمعی است و همراهی یا سکوت در مقابل آن نیز کمک و رضایت دادن به ظلم است.» وی افزود: «این آمریکا بود که از توافق خارج شد نه ایران. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۱۵ بار در گزارش‌های خود اعلام کرد که ایران به مفاد توافق کاملاً پایبند بوده است. ایران در عین حال که هزینه‌ التزام به تعهدات خود را پرداخته، اما به علت نقض عهد طرف آمریکایی و ناپایبندی طرف اروپایی، از منافع این توافق برخوردار نشده است.»

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: «ما بر اساس ظرفیت‌های دیده‌شده در توافق، اقداماتی قانونی انجام دادیم تا طرفِ ناقض به تعهدات خود برگردد. ایران با پایبندی به تعهدات خود، محور اصلی بقای برجام بوده و اگر ابتکارها و انعطاف‌های جمهوری اسلامی ایران نبود، مذاکرات در همان روزهای نخست متوقف می‌شد.» وی افزود: «منطق مذاکراتی ایران بر مبنای تحلیل عادلانه از تحولات فقط یک کلمه است؛ پایبندی به تعهدات. موضوع تضمین‌های اطمینان‌بخش صرفاً آمادگی برای یک اتفاق احتمالی نیست. ما از یک تجربه صحبت می‌کنیم. ما تجربه‌ خروج آمریکا از برجام و بیش از یک سال و نیم تعلل دولت کنونی آمریکا در بازگشت به تعهداتِ خود را پیش چشم داریم. همین امروز که دولت آمریکا از قصد خود برای بازگشت به تعهدات خود سخن می‌گوید، صدای دیگری از داخل آن کشور به گوش می‌رسد که تعهدپذیر بودن آمریکا را زیر سوال می‌برد. آیا با آن تجربه و این چشم‌انداز، می‌توانیم در موضوع مهمِ تضمینِ پایداری توافق، با مسامحه عمل کنیم؟»

محاکمه آمر و مباشر شهادت سردار سلیمانی را پیگیری خواهیم کرد

رئیسی در بخش دیگری از سخنرانی خود با بیان اینکه «مدتی پیش رئیس‌‌جمهور سابق آمریکا اعلام کرد که داعش را آمریکا ایجاد کرده است»، گفت: «برای ما فرقی نمی‌کند که داعش، ساخته‌ دستِ کدام‌یک از دولت‌های آمریکا باشد. مساله این است که دولتی از آن طرف کره زمین، تصمیم گرفت که جغرافیای منطقه‌ ما را به قیمت ریختن خون صدها هزار زن و کودک، دوباره خط‌کشی کند، اما جمهوری اسلامی، این پروژه را متوقف کرد و سپس به عقب راند. فرماندهی و قهرمان این جنگ علیه تروریسم و نابودکننده‌ داعش کسی نبود جز سردار سپهبد قاسم سلیمانی. کسی که در راه آزادی ملت‌های منطقه به شهادت رسید و رئیس‌جمهور سابق آمریکا سند این جنایت را به اسم خود زد. رسیدگی عادلانه قضایی به جنایتی که رئیس‌جمهور سابق آمریکا به آن اعتراف کرده، خدمت به انسانیت است؛ تا از این پس ظلم، زبون گردد و عدالت، سربلند باشد. ما اجرای عدالت و محاکمه آمر و مباشر شهادت سپهبد قاسم سلیمانی را از طریق یک دادگاه عادلانه، حصول نتیجه را دنبال خواهیم کرد».

رئیسی درباره مواضع حقوق بشری ایران هم گفت: «انسانیت، منحصر به بخشی از انسان‌ها نیست و حقوق بشر جز با تامین حقوق همه بشر متصور نیست. جمهوری اسلامی ایران با الهام از باورهای دینی و بر مبنای روح و نص قانون اساسی خود، یکی از کارآمدترین سازوکارها را در صیانت از حقوق بشر در اختیار داشته و با موثرترین ابزارها، استیفای حقوق نقض شده هر فرد را رسالت انسانی، مسئولیت حاکمیتی و یک ماموریت تفویض شده از سوی مردم می‌داند».

بایدن: آماده بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران هستیم

رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد که واشنگتن خواستار پایان جنگ اوکراین است. او همچنین گفت آماده بازگشت به برجام است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در هفتادوهفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد مدعی شد، واشنگتن خواستار پایان یافتن جنگ در اوکراین است. رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش به مذاکرات رفع تحریم‌های وین هم اشاره کرد و گفت: «آمریکا آماده بازگشت دوجانبه به برنامه جامع اقدام مشترک است؛ اگر ایران به تعهداتش عمل کند. آمریکا با صراحت گفته است ما به ایران اجازه نخواهیم داد به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. من همچنان معتقدم که دیپلماسی بهترین راه برای رسیدن به این هدف است.»

وی همچنین بر حمایت ایالات متحده آمریکا از مردم ایران تاکید کرد.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی