| کد مطلب: ۴۹۱۳

واکنش‌‏ها به موضع‌گیری رهبری درباره مسمومیت‌‏ها

بعد از سخنان رهبری درباره لزوم پیگیری جدی مسمومیت دانش‌آموزان توسط نهادهای امنیتی و اطلاعاتی، دستگاه‌های متولی ازجمله وزارت کشور، وزارت اطلاعات و برخی چهره‌های

بعد از سخنان رهبری درباره لزوم پیگیری جدی مسمومیت دانش‌آموزان توسط نهادهای امنیتی و اطلاعاتی، دستگاه‌های متولی ازجمله وزارت کشور، وزارت اطلاعات و برخی چهره‌های سیاسی نسبت به اظهارات ایشان واکنش نشان دادند.
رهبری در سخنرانی پانزدهم اسفندماه خود با اشاره به «مسمومیت دانش‌آموزان» بر ضرورت جدیت مسئولان و دستگاه‌های اطلاعاتی و انتظامی در پیگیری این پرونده تأکید کرده و گفتند: «این موضوع یک جنایت بزرگ و غیرقابل‌اغماض است و اگر کسانی در این ماجرا دست داشته باشند، باید عوامل و مسببین آن به اشد مجازات برسند». آیت‌الله خامنه‌ای همچنین این موضوع را جنایت در حقِ معصوم‌ترین عناصر جامعه یعنی کودکان و همچنین موجب ناامنی روانی جامعه و نگرانی خانواده‌ها دانستند و خاطرنشان کردند: «همه بدانند اگر کسانی به‌عنوان عوامل این جنایت شناسایی و محکوم شوند، هیچ عفوی در مورد آنها نخواهد بود زیرا باید به اشد مجازات برسند تا مایه عبرت دیگران شود.»

واکنش فعالان سیاسی به سخنان رهبری

بعد از سخنان رهبری برخی چهره‌های سیاسی نسبت به اظهارات ایشان واکنش نشان دادند. محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب یکی از این افراد بود که در توییتر نوشت: «از دیروز بسیاری از نیروهای داخلی در مورد مسمومیت فرزندانمان خط تبلیغی جدیدی را دنبال کرده‌اند که منکر ماجرا شوند. یکی گفت هیستریک است. یکی گفت دخترها بازی‌ درآورده‌اند. یکی گفت اصلاً بروید سراغ دستگیری کسانی که ماجرا را در جراید دنبال می‌کردند. سخنان رهبری در امروز را باید قدر دانست. هم اصرار به پیگیری و هم اشد مجازات و هم عدم وجود عفو و هم اینکه گفته‌اند، حتماً کسانی پشت‌ این قضیه بوده‌اند. باید منتظر دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی باشیم که شاید رفع نگرانی شود.»
مرتضی محمودوند،‌ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم نیز از دیگر افرادی بود که نسبت به سخنان مقام رهبری واکنش نشان داد و این سخنان را حمایت‌گرانه خواند. او در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایلنا درباره مسمومیت دختران دانش‌آموز گفت: «چند روز گذشته فرصتی پیش آمد تا از تریبون مجلس از دختربچه‌های بی‌گناه و معصومی که مسموم می‌شوند دفاع کنم؛ تا آن لحظه خیلی‌ها به‌خاطر حمله سوپر‌انقلابی‌نماها صحبتی نکردند! اما با حرف رهبر انقلاب و موضع‌گیری ایشان، نفس سوپر‌انقلابی‌ها قطع شده است.» او در بخش دیگری از این گفت‌وگو تأکید کرد: «بعضی از نمایندگان اصلاً وجود این اتفاق را کتمان می‌کردند، یعنی چه که نیست؟ این حرف مثل این است که ۸۰ میلیون انسان را نادان فرض کنیم! که البته نادان خودت هستی.»

بیانیه وزارت کشور

به‌جز برخی افراد،‌ نهادهای متولی نیز به‌دنبال اظهارات رهبری واکنش‌هایی بروز دادند؛ ازجمله آنکه یک روز بعد از سخنرانی مقام رهبری وزارت کشور سومین بیانیه خود را صادر کرد. بیانیه‌ای که اطلاعات مطروحه در آن با بیانیه‌های قبلی متفاوت بود. در بخشی از این بیانیه آمده است: «پیرو بیانیه‌های قبلی در مورد برخی رخدادها و مسائل پیش‌آمده در تعدادی از مدارس کشور، به استحضار مردم شریف و مؤمن ایران می‌رساند در سایه تلاش‌ها و مجاهدت‌های سربازان گمنام امام زمان(عج) در واجا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فراجا در شش استان خوزستان، آذربایجان غربی، فارس، کرمانشاه، خراسان و البرز، تعدادی از افرادی که به تهیه مواد تحریک‌کننده و انتشار آن در بین دانش‌آموزان عزیز اقدام کرده بودند که به بروز عوارض و ناراحتی برای دانش آموزان منجر شده است، شناسایی و دستگیر شدند. برابر اطلاع واصله در مورد یکی از تیم‌های چهار نفره، سه‌نفر از آنان دارای سوءسابقه ازجمله فعالیت در اغتشاشات اخیر هستند و ارتباط آنان با رسانه‌های معاند خارجی که نقش برجسته‌ای در اغتشاشات و جنگ ترکیبی اخیر داشته‌اند، محرز شده است. یکی از اعضاء این تیم ضمن انتقال مواد تحریک‌کننده از طریق فرزند خود به داخل مدرسه و انتشار آن در بین دانش‌آموزان، پس از بروز بدحالی تعدادی از عزیزان دانش‌آموز بلافاصله به تهیه فیلم از آنان در داخل مدرسه و بیمارستان اقدام کرده و صحنه بدحالی دانش‌آموزان را برای رسانه‌های معاند ارسال می‌کند تا در راستای سناریوی ایجاد هراس و دلهره در ملت عزیز و دانش‌آموزان و به تعطیلی کشاندن مدارس بهره‌برداری شود که اطلاعات تکمیلی از این دستگیری‌ها پس از پایان تحقیقات توسط سازمان‌های ذی‌ربط به اطلاع خواهد رسید.»

بیانیه وزارت اطلاعات

دو روز بعد از سخنرانی رهبری، وزارت اطلاعات نیز برای نخستین‌بار نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و توضیحاتی درباره روند فعالیت‌های خود در این زمینه ارائه داد. در بخشی از ‌متن بیانیه آمده است: «در خصوص موضوع بدحالی برخی از دانش‌آموزان تعدادی از مدارس کشور که در هفته‌های اخیر حادث شده، به استحضار ملت شریف ایران می‌رساند که مأمورین این وزارتخانه از نخستین اتفاقات روی‌داده در شهر مقدس قم وارد میدان شده و تحقیقات لازم را آغاز کرده و همین بررسی‌ها، مبنای ورود برخی دیگر از دستگاه‌های مرتبط به موضوع شدند. سپس و به‌موازات تکرار رویدادهای مشابه، به تمرکز هر‌چه بیشتر حول این موضوع و گسترش دامنه‌ تحقیقات پرداختند. اگرچه از خلال مجموعه بررسی‌ها و پیگیری‌های به‌عمل‌آمده، علل برخی حوادث قبلی کشف شده‌اند، اما عدم امکان تعمیم علمی موارد مکشوفه به کل موارد گزارش‌شده، موجب تأمل در اطلاع‌رسانی تا وصول نتایج متقن و قابل‌تعمیم به سایر موارد شد. اینک به‌دنبال دستورات قاطع و مطاع رهبر حکیم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) در بیانات پانزدهم اسفندماه، سربازان گمنام امام زمان(عج) اطمینان می‌دهند با تمام توش و توان و تجارب و تجهیزات خویش، روند تحقیقات و پیگیری‌های همه‌جانبه‌ اطلاعاتی، امنیتی و فنی خود را به‌صورت بی‌وقفه، شبانه‌روزی و خستگی‌ناپذیر و با هم‌افزایی با کلیه‌ دستگاه‌های ذی‌ربط و هم‌پوشانی با جامعه‌ اطلاعاتی مقتدر کشور، تا حصول نتیجه‌ قاطع و نهایی ادامه خواهند داد و در این راه قطعاً از بذل جان خویش نیز مضایقه‌ نخواهند داشت.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی