| کد مطلب: ۱۲۹۷

سیاستمداران

سیاستمداران

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

فیلتر کردن نتیجه ندارد

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر سابق ارتباطات با انتشار تصویری قدیمی از خود در کانال تلگرامی‌اش به انتقاد از فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی پرداخت و نوشت: «از مسئولین اجرایی تا نماینده مجلس، از توانمندان تا تهی‌دستانی در دورترین روستا‌های ایران، دیروز با دیدن یک عکس قدیمی که در اینستاگرامم منتشر کرده بودم، با من تماس گرفتند یا پیامک زدند. بعضی مزاح کردند و برخی هم نگران اندازه‌ ریش بودند و بعضی هم حال و احوال کردند. هدفم هم همین بود؛ به زبان ساده بگویم که فیلتر کردن نتیجه ندارد. مگر تلگرام و واتس‌آپ و اینستاگرام و توئیتر و… و حتی فیلترشکن‌ها بسته نشده، آیا کارساز بود؟ بسیاری از مردم کشور دیروز این عکس را دیدند و برخی هم واکنش نشان دادند. در مقام تصمیم و در نظام شیعی، همیشه باید حواس‌مان به این کلام نورانی حضرت امام صادق علیه‌السلام هم باشد که: «کونُوا لَنا زَیناً وَ لا تَکونُوا عَلَینا شَیناً».

جنس متفاوت اعتراضات 98 و 1401

محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در گفت‌وگویی که با سایت منیبان انجام داد، درباره اعتراضات جاری در کشور گفت: «جنس اعتراضات آبان98 با اعتراضات امروز متفاوت است. در آبان98 ماجرا به این شدت وجود نداشت اما امروز بسیار گسترده شده است. مطالبات مردم باید توسط مسئولین شنیده شود چون آنها خدمتگزار همین مردم هستند البته در این میان افرادی هم هستند که می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و حتی به مهسا امینی هم اهمیتی نمی‌دهند.» وی در بخش پایانی مصاحبه گفت: «در حال حاضر باید همه ابعاد فوت مهسا امینی بررسی شود و قوه قضائیه به طور دقیق ورود کند تا هم خانواده او تسکین یابند و هم مردم قانع شوند. علاوه براین هم اگر بعد از بررسی‌ها مقصری شناخته شد مقصرین این اتفاق هم باید به‌سزای اعمال خود برسند.»

منشا اعتراضات اخیر

ابراهیم فیاض، استاد علوم اجتماعی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران درباره ریشه‌های اعتراضات جاری کشور گفت: «این اغتشاشات برمی‌گردد به دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها و در پی آن بازتولید تئوریک جنسیتی شروع می‌شود که به عهده زنان است. به نظر بنده دبیرستان‌ها از حوزه صرفا جنسیتی خارج شده و اینها همه چیز از جمله دین و سیاست را با هویت جنسیتی بررسی می‌کنند. به این شکل نقد اجتماعی، سیاسی و دینی هم در رابطه با مسائل جنسیتی شروع می‌شود. وقتی تئوری نباشد جنبش تبدیل به شورش می‌شود و مثل آنچه می‌بینید به خشونت می‌رسد. مردم بر آن چیزی شورش می‌کنند که تبدیل به تئوری بشود، و می‌شود. این فقط محدود به دانشگاه‌ها نیست و در حوزه‌های علمیه هم طلبه‌ها وارد قضایای روزهای اخیر شده‌ و برخی از آنها همراه هم شده‌اند. اتفاقا قم هم خیلی شلوغ شده است. خود طلبه‌ها هم پیگیر جنبش هستند.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی