| کد مطلب: ۱۳۱۱

سیاستمداران

سیاستمداران

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

همه‌پرسی نمایشی

رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد این کشور هرگز ادعای مسکو بر قلمرو حاکمیتی اوکراین را به رسمیت نشناخته و در صورت الحاق مناطق جدیدی از اوکراین به خاک روسیه، واشنگتن تحریم‌های جدیدی وضع خواهد کرد. جو بایدن، در نشستی با حضور نمایندگان کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام، همه‌پرسی را که توسط نیروهای طرفدار روسیه در مناطقی از اوکراین برگزار شد، محکوم کرده و مدعی شد: «نتایج این همه‌پرسی توسط روسیه دستکاری شده است.» ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه الحاق چهار منطقه از اوکراین را از روز گذشته آغاز کرده است. آمریکا در حال همکاری با متحدانش برای وضع تحریم‌های جدیدی علیه روسیه در پاسخ به این اقدام است. بایدن گفت: «می‌خواهم شفاف بگویم، آمریکا هرگز، هرگز، هرگز ادعای ارضی روسیه در قلمرو حاکمیتی اوکراین را به رسمیت نخواهد شناخت. حمله روسیه به اوکراین با اهداف استعماری نقض آشکار منشور سازمان ملل و اصول اساسی تمامیت ارضی و حق حاکمیت است.»

حمایت‌های غیرواقعی واشنگتن

رئیس پارلمان عراق اعلام کرد ثبات کشورش دیگر اولویت آمریکا نیست. محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق در مصاحبه‌ای با شبکه العربیه عربستان اعلام کرد: «حمایت‌های واشنگتن از عراق طی مقطع اخیر بیشتر از آنکه واقعی باشد، رسانه‌ای بوده است. ثبات عراق در حال حاضر اولویت واشنگتن نیست. با خروج مقتدی صدر، رهبر جریان صدر از پارلمان، کار ائتلاف سه‌گانه (متشکل از ائتلاف حاکمیت وابسته به الحلبوسی و فراکسیون حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی و جریان صدر) پایان گرفت.» رئیس پارلمان عراق با بیان اینکه هیچ کس نمی‌تواند جریان صدر را نادیده بگیرد، تاکید کرد باید پارلمان به انجام فعالیت‌ها و ماموریت‌هایش بازگردد. وی با تاکید بر اینکه استعفایش یک تصمیم شخصی بود که قابل تاویل و تفسیر نیست، گفت باید یک فراکسیون حاکم و یک فراکسیون اپوزیسیون در کشور وجود داشته باشد. الحلبوسی تاکید کرد همگان باید گفت‌وگو را بدون پیش‌شرط آغاز کنند و اختلافات سیاسی را به خارج از صحن پارلمان انتقال ندهند.

فروپاشی شوروی بهانه مناقشات

رئیس‌جمهوری روسیه گفت مناقشات در کشورهای شوروی سابق از جمله اوکراین نتیجه سقوط شوروی است. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در دیدار با مقامات اطلاعاتی کشورهای شوروی سابق گفت: «کافیست به اتفاقی که میان اوکراین و روسیه یا در مرزهای کشورهای مستقل افتاده، دقت کنید. همه اینها نتیجه سقوط شوروی است. غرب در حال کار روی سناریوهایی است تا در فضای پساشوروی مناقشات جدید ایجاد کند. ما شاهد شکل‌گیری یک نظم جدید جهانی هستیم که فرایند دشواری دارد.» او همچنین تخریب تاسیسات خط لوله انتقال گاز نورد استریم را مصداق تروریسم بین‌المللی دانست. پوتین این اظهارات را در گفت‌وگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان، همتای خود از ترکیه مطرح کرد و افزود، ضروری است که توافق بین‌المللی برای صادرات غلات اوکراین اجرا شده و موانع رسیدن مواد غذایی و کود روسیه به بازارهای جهانی برچیده شوند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی