| کد مطلب: ۱۲۸۴

سیاستمداران

سیاستمداران

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

پوتین تهدیدی جدی است

ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا، معتقد است تهدید پوتین به احتمال استفاده از سلاح هسته‌ای را باید جدی گرفت و برای آن آماده شد. برنز گفت: «در این نقطه واقعا سخت است که بفهمیم آیا پوتین بلوف می‌زند یا نه، اما جامعه اطلاعاتی آمریکا شواهد خاصی مبنی بر اینکه پوتین به استفاده از سلاح هسته‌ای نزدیک شده، ندیده است. به‌هرحال ما باید این تهدید را جدی بگیریم و دنبال نشانه‌های آمادگی حمله هسته‌ای باشیم. حتی اگر ولادیمیر پوتین بتواند ۳۰۰هزار نیرو را بسیج کند، نمی‌تواند آن‌ها را مانند «گوشت دم توپ» به خط‌مقدم بفرستد، کسانی که آموزش کافی ندیده‌اند و تجهیزات و حمایت تدارکاتی لازم را ندارند. ارتش پوتین مشکلات زیادی دارد، نیروی انسانی فقط یکی از این مشکلات است.» برنز همچنین درباره دستور پوتین برای بسیج ۳۰۰هزار نیروی ذخیره مدعی شد که ارتش روسیه مشکلاتی بزرگ‌تر از نیروی انسانی دارد.

پایان شایعات

پس از غیبت چندین‌روزه شی جین ‌پینگ از انظار عمومی، رئیس‌جمهوری چین روز سه‌شنبه در تلویزیون دولتی کشورش دیده شد. شی جین ‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین همراه لی کچیانگ، نخست‌وزیر چین و دیگر مقامات عالی‌رتبه در حال بازدید از نمایشگاهی در سالن نمایشگاه پکن با موضوع «پیشرفت در عصر جدید» نشان داده شد. این دیدار، اولین حضور شی در تلویزیون چین از زمان بازگشت از نشست منطقه‌ای ازبکستان در اواسط سپتامبر به‌شمار می‌رود. طبق قوانین پاندمی در چین، او باید یک‌هفته پس از بازگشت، در قرنطینه می‌ماند. شی قدرتمندترین رهبر چین در چندین دهه گذشته است که محدودیت دوره حکومت در قانون اساسی را لغو کرده. لغو این محدودیت به او اجازه می‌دهد تا هر زمان که مایل باشد در قدرت بماند.

میانجی‌گری ترکیه برای زاپروژیا

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در گفت‌وگوی تلفنی با زلنسکی، تحولات مربوط به جنگ روسیه و اوکراین را مورد ارزیابی قرار داد. اردوغان در این گفت‌وگو پیشنهاد ایجاد یک منطقه غیرنظامی در اطراف نیروگاه اتمی زاپروژیا را مطرح کرد. رئیس‌جمهوری ترکیه از اینکه تبادل اسرا بین روسیه و اوکراین با موفقیت به اتمام رسیده، ابراز خرسندی کرد و با بیان اینکه توافقنامه صادرات غلات اوکراین ازطریق دریای‌سیاه در حال انجام است، گفت: «رویکرد مشابهی را می‌توان در زمینه نیروگاه اتمی زاپروژیا اتخاذ کرد. وی در این راستا پیشنهاد میانجی‌گری و اقدامات لازم برای ایجاد یک منطقه غیرنظامی در اطراف نیروگاه را مطرح کرد.» اردوغان همچنین با اشاره به اینکه برگزاری همه‌پرسی یک‌جانبه در برخی مناطق اوکراین تحت کنترل روسیه، تلاش‌ها برای احیای روند دیپلماتیک را پیچیده می‌کند، خاطرنشان کرد که آنها آماده هستند تا ازطریق مذاکرات صلح‌آمیز هرگونه کمک لازم را برای حل‌وفصل جنگ انجام دهند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی