| کد مطلب: ۳۹۸۴

سیاستمداران

سیاستمداران

رسوایی فساد در اوکراین نشست قاره‌ای بدون مادورو ترکیه مانع پیوستن سوئد به ناتو نشود

vazir defa

رسوایی فساد در اوکراین

در بحبوحه رسوایی ویرانگر فساد، چندین مقام ارشد اوکراینی از جمله معاون وزیر دفاع، روز گذشته استعفای خود را اعلام کردند. گزارش‌هایی مبنی بر فساد اداری در ادارات عالی اوکراین منتشر شد که مربوط به پرداخت‌های غیرقانونی به وزرا و قراردادهای نظامی بیش از حد بود. معاون وزیر دفاع، ویاچسلاو شاپوالوف، قائم‌مقام ریاست‌جمهوری، کریلو تیموشنکو و معاون دادستان کل، اولکسی سیموننکو، از جمله مقاماتی هستند که استعفا داده‌اند. رئیس‌جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، گفت که تغییرات پرسنلی در سطوح عالی و پایین در حال انجام است. تحقیقات یک روزنامه اوکراینی، وزارت دفاع را به امضای قراردادهایی برای تامین مواد غذایی به سربازان خط مقدم با «دو تا سه» برابر قیمت معمول متهم کرد. به گزارش سایت خبری ZN.UA، مبلغ مورد بحث برای سال ۲۰۲۳، ۳۲۰ میلیون‌یورو است. وزارت دفاع در بیانیه‌ای اعلام کرد: «حتی اگر این اتهامات بی‌اساس باشد. [استعفاها] حفظ اعتماد جامعه و شرکای بین‌المللی را ممکن می‌سازد.»

Nicolás Maduro

نشست قاره‌ای بدون مادورو

نیکولاس مادورو، حضور خود در مجمع کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب در آرژانتین را لغو کرد و گفت که «نئوفاشیست‌های راست‌گرا» برای حضورش برنامه‌هایی داشتند. نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا گفت که «افراطی‌های راست‌گرا نقشه‌های پرهزینه‌ای» برای حمله به او داشتند. پیش‌تر اعلام شده بود که مادورو قرار است روز دوشنبه با لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهوری جدید برزیل دیدار دوجانبه داشته باشد. سپس دولت برزیل اعلام کرد که ونزوئلا این دیدار را لغو کرده است. دولت ونزوئلا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در آخرین لحظه از برنامه‌هایی در جریان راست نئوفاشیست برای حمله به هیئت اعزامی خودمان مطلع شدیم.» داسیلوا از زمان آغاز به کار خود در نخستین روز سال میلادی جاری، روابط برزیل با ونزوئلا را که ژائیر بولسونارو (رئیس‌جمهوری سابق برزیل) در ۲۰۲۰ تعلیق کرده بود، از سر گرفت. از مارس ۲۰۲۰ که آمریکا مادورو را به جرایمی از جمله قاچاق مواد مخدر متهم کرد و برای دریافت اطلاعات درباره او جایزه‌ای ۱۵ میلیون دلاری تعیین کرد، مادورو از ونزوئلا خارج نشده است.

Jens Stoltenberg

ترکیه مانع پیوستن سوئد به ناتو نشود

دبیرکل ناتو از موضع رئیس‌جمهوری ترکیه که در اعتراض به هتک‌حرمت قرآن کریم در استکهلم به ممانعت از پیوستن سوئد به ناتو تهدید کرده است، انتقاد کرد. دبیرکل ناتو در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آلمانی «دی ولت» به‌شدت به موضع رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در قبال سوئد حمله کرد. استولتنبرگ گفت: «آزادی بیان و آزادی عقیده، یک ارزش ارزشمند در سوئد و سایر کشورهای ناتو است. به همین دلیل، چنین اعمال ناشایستی به‌طور خودکار غیرقانونی نیستند.» این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که راسموس پالودان، راستگرای افراطی سوئدی-دانمارکی در تظاهراتی که ظهر شنبه در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم در اعتراض به موضع آنکارا در قبال پیوستن سوئد به ناتو ترتیب داده بود، قرآن را مورد اهانت قرار داد. استولتنبرگ مدعی شد: «دولت سوئد این تظاهرات را با عبارات بسیار واضح محکوم کرد.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی