| کد مطلب: ۲۵۱۵

اندیشکده‌ها

زمان قطع فروش تسلیحات به عربستان رسیده

Quincy Institute for Responsible Statecraft Logo

زمان قطع فروش تسلیحات به عربستان رسیده

اندیشکده کوئینسی نوشت، تصمیم ماه گذشته اعضای اوپک‌پلاس برای کاهش تولید نفت به میزان دو میلیون بشکه در روز، خشم واشنگتن را برانگیخت. دموکرات‌های سرشناس خشمگین شدند و استدلال می‌کردند که عربستان به دنبال قیمت‌های بالاتر نفت برای تضعیف تحریم‌های آمریکا بر سوخت‌های فسیلی روسیه و به دنبال سود بردن جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای با افزایش قیمت بنزین است. سعودی‌ها اما با رد هرگونه قصدی برای کمک به پوتین یا نابود کردن شانس دموکرات‌ها در انتخابات، اصرار داشتند که کاهش تولید صرفا برای جلوگیری از افت قیمت نفت در آینده است. دموکرات‌ها در رای‌گیری 8 نوامبر بهتر از حد انتظار عمل کردند. با این وجود، رفتار عربستان همچنان باید کنگره را تشویق کند تا برای ارزیابی مجدد رابطه آمریکا و عربستان اقدام کند.
چیزی که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، فشار برای پایان دادن به دخالت عربستان سعودی در جنگ وحشیانه یمن است که بیش از هفت سال به قیمت جان 400 هزار نفر ادامه یافته است. پس از پایان مدت آتش‌بس، عربستان ممکن است تصمیم بگیرد حملات هوایی را که با کمک ایالات متحده آمریکا هدایت می‌شود، از سر بگیرد.
متاسفانه، با وجود درخواست‌های شدید دموکرات‌ها برای مجازات عربستان - چه با خروج نیروهای آمریکایی از آن کشور، چه با توقف فروش تسلیحات، چه با تصویب «قانون ممنوعیت تولید و صادرات نفت 2021» - بعید است که خشم کنگره منجر به تصویب قانونی از مسیر سنتی شود. در مقابل، قطعنامه اختیارات جنگی با تمرکز بر پایان دادن به حمایت غیرمجاز نظامی ایالات‌متحده از تهاجم عربستان سعودی در یمن، موقعیت ممتازی ایجاد خواهد کرد و نیاز به اقدام سریع کنگره دارد. اگر هدف، پاسخگو کردن عربستان سعودی است، این بهترین راه برای حرکت رو به جلو است. قطعنامه جنگی با حمایت بیش از 100نماینده کنگره از هر دو مجلس نمایندگان و سنا و با حمایت هر دو حزب در انتظار ارائه است. با این حال، این حمایت‌ها پس از تشکیل کنگره 118 ناپدید خواهند شد. بنابراین، زمان اقدام کنگره هم‌اکنون است. دولت بایدن در ابتدا وعده «عواقب» اقدامات اخیر عربستان سعودی را داد، اما از آن زمان تاکنون بر اهمیت روابط آمریکا و عربستان تاکید کرده است. کاملا ممکن است که عربستان و خصوصا شاهزاده محمدبن‌سلمان باز هم با یک تنبیه خفیف، از مجازات فرار کند. این به این خاطر است که نه دولت بایدن و نه بخش قابل‌توجهی از کنگره نمی‌خواهند با یک شریک دیرینه، به‌ویژه شریکی که چنین قدرتی در بازار جهانی نفت دارد، دشمنی کنند. مشابه خشم کوتاه‌مدتی که آمریکا پس از قتل جمال خاشقچی از خود بروز داد، رنجش کنونی از عربستان هم ممکن است از بین برود و اصول سیاست ایالات متحده و عربستان بدون تغییر باقی بماند. وضعیت موجود در خدمت منافع صنعت دفاعی است که فقط در این چرخه انتخاباتی دوساله، بیش از 27 میلیون دلار برای آمریکا درآمد داشت. عربستان سعودی مهمترین مشتری این صنایع دفاعی است. اما این رویکرد منسوخ، شهروندان آمریکا و انتخابات را در برابر هوس‌های آل‌سعود آسیب‌پذیر می‌کند. زمانی که ایالات متحده نماینده قدرتمندترین کشور در نظم جهانی بود، کشورهای شریک چاره‌ای جز این نداشتند که طبق قوانین آمریکا عمل کنند. اما اکنون سعودی‌ها، همراه با بسیاری از کشورهای دیگر جهان، رفتار خود را با واقعیتی جدید و چندقطبی تنظیم کرده‌اند. براساس این نظم جدید، سخت‌افزارهای نظامی مفید را می‌توان از فهرست روبه‌رشدی از تولیدکنندگان، از جمله چین، ترکیه یا ایران خریداری کرد. آمریکای شمالی و اروپا به‌عنوان بزرگترین بازارهای مصرفی جهان، جای خود را به آسیا و آفریقا داده‌اند. چین و روسیه به‌طور فزاینده‌ای تصویر قدرتمند آمریکا را به چالش می‌کشند. با این حال، در حال حاضر، ارتش عربستان همچنان به تسلیحات و قطعات یدکی ایالات متحده وابسته است. تغییر یک تامین‌کننده جایگزین برای عربستان، اگر نه دهه‌ها، دست‌کم سال‌ها طول می‌کشد. همین امر به واشنگتن اهرم بالقوه قابل توجهی بر رفتار عربستان سعودی در رابطه با یمن می‌دهد. ایالات متحده باید با اتخاذ یک سیاست خارجی واقع‌بینانه‌تر، خود را با توزیع جدید قدرت در جهان وفق دهد.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی