| کد مطلب: ۱۲۵۹

مدیران

مدیران

آخرین خبرهای اقتصادی ایران و دنیا

دعوت از ژاپنی‌ها

وزیر نفت گفته ایران صددرصد آمادگی پذیرش سرمایه‌گذاری شرکت‌های ژاپنی‌ را دارد. جواد اوجی که برای شرکت در نشست وزارتی شراکت سبز آسیا (AGGPM) به توکیو سفر کرده بود، در گفت‌وگو با شبکه دولتی کشور ژاپن (NHK) گفته است ایران بدون انتظار برای بازگرداندن توافق، برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی تلاش می‌کند. وزیر نفت در حالی از شرکت‌های ژاپنی برای سرمایه‌گذاری در ایران دعوت کرده که تحریم‌های آمریکا همچنان پابرجاست و تکلیف پرونده احیای برجام در هاله‌ای از ابهام وجود دارد. اوجی البته از گسترش روابط انرژی با کشورهایی مانند چین و روسیه در بحبوحه تحریم‌های اقتصادی علیه ایران خبر داده و گفته است ایران در ماه ژوئیه با غول انرژی دولتی روسیه (گازپروم) برای همکاری در صنعت نفت و گاز یادداشت تفاهم امضا کرده و توانایی افزایش ظرفیت تولید روزانه چهار میلیون بشکه نفت خام را دارد و توانسته صادرات نفت خام خود را به چند کشور افزایش دهد.

ضدونقیض خرید گندم

وزیر جهاد کشاورزی در حالی از پرداخت کامل مطالبات گندم‌کاران خبر داده که بنا به گفته عطاءالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران، هفت هزار میلیارد تومان از مطالبات گندم‌کاران هنوز پرداخت نشده است. با این حال جواد ساداتی‌نژاد، وزیرجهادکشاورزی گفته است که با پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومان‌، جمع پرداختی‌ها به گندم‌کاران به ۸۳ هزار میلیارد تومان رسید و تمام مطالبات گندم‌کاران به طور کامل پرداخت شد. بنا به گفته وزیر جهاد کشاورزی امسال سال استثنایی در تحویل گندم بوده و حدود ۶۰ درصد افزایش خرید گندم صورت گرفته است. ساداتی‌نژاد همچنین اعلام کرده که 5/7میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده و این خریدها همچنان ادامه دارد. به گفته وزیر جهاد کشاورزی میزان خرید گندم از کشاورزان در سال گذشته 5/4میلیون تن بوده است. وزیر جهاد کشاورزی درباره الگوی کشت گفت: «الگوی کشت به‌روزرسانی شده است و روز چهارشنبه به استان‌ها ابلاغ می‌شود.»

تخفیف ارزی برای لوازم خانگی

درحالی که قانون تصریح کرده که صادرکنندگان ملزم به ارائه ارز صادراتی خود در سامانه نیما هستند، معاون وزیر صمت از پیشنهاد وزارت صمت به بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت برای کاهش تعهد ارزی صادرکنندگان نمونه لوازم خانگی از ۹۰ درصد به ۸۰ درصد خبرداده است. براساس اعلام محمدمهدی برادران از آنجا که صادرات لوازم خانگی در پنج‌ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد افزایش یافته است، در نتیجه این پیشنهاد به بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت برای بازگشت تعهد ارزی صادرکنندگان نمونه لوازم خانگی داده شده است. به گفته معاون صنایع عمومی وزیر صمت در حال حاضر تولید کنندگان لوازم خانگی کشورمان توانایی رقابت در بازارهای داخلی و خارجی را دارند. برادران اظهار امیدواری کرده که با اجرای این پیشنهاد صادرکنندگان لوازم خانگی در بازارهای بیشتری حضور یابند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی