| کد مطلب: ۲۸۶۷

فعالان خصوصی

فعالان خصوصی

خروج از رکود پساکرونا آسیب صادرات دام پیش‌نیازهای توسعه تجارت

khazaee mohamad

خروج از رکود پساکرونا

دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی که به دعوت رئیس اتاق‌های بازرگانی آسیا و اقیانوسیه (CACCI) در سی و ششمین اجلاس این نهاد در ملبورن استرالیا شرکت کرده بود، در سخنانی بر نقش بخش خصوصی در بازسازی دوران پساکرونا و خروج از رکود، فقر و بیکاری تأکید کرد. محمد خزاعی گفت: «همکاری مجامع بین‌المللی نظیر CACCI و ICC در تسهیل انتقال دانش و فناوری‌های نوین، مکانیسم‌های مناسب و محیط و بستر امن تجاری لازمه ایفای نقش مؤثر بخش خصوصی است. با وجود رشد سریع و جهشی کشورهای حوزه آسیا و پاسفیک، به دلیل فقدان عدالت اجتماعی و تنش‌های تجاری شاهد رشد روزافزون نیروی کار غیرماهر هستیم. برای حل این معضل لازم است تقویت و ظرفیت‌سازی بنگاه‌های کوچک و متوسط در اولویت قرار گیرد. همچنین همکاری کشورهای منطقه برای کاهش هزینه‌های تجاری و مرتفع‌سازی موانع تجارت ضروری است.» دبیر کل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی، با نکوهش استفاده ابزاری از اقتصاد و تجارت برای اهداف سیاسی تأکید کرد: «استفاده از «تحریم» به‌عنوان یک ابزار جنگی علیه کشورهای مختلف نه‌تنها غیرقانونی و ظالمانه بلکه عامل صدمه به مناسبات تجاری، ثبات و گسترش روابط صلح‌آمیز و فشار بر توده مردم است.»

maleki ali asghar

آسیب صادرات دام

در سال‌های گذشته صادرات دام در چندین نوبت ممنوع و رفع ممنوعیت شد. در این خصوص رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی اظهار کرد: «زمانی‌که امکان صادرات دام فراهم باشد، دامدار انگیزه‌ای برای فروش دام در بازار داخلی ندارد و ترجیح می‌دهد که دام را در بازارهای خارجی عرضه کند تا دلار و دینار دریافت کند.» علی‌اصغر ملکی در گفت‌وگو با ایلنا، با تایید خبر فروش راسته گوسفندی کیلویی 300 هزار تومان گفت: «راسته گوسفندی بدون استخوان کیلویی 300هزار تومان به‌فروش می‌رسد؛ این‌درحالی‌ست که راسته گوسفندی پاک‌شده و آماده بالاتر از 300 هزار تومان عرضه می‌شود.» وی با بیان اینکه بالا بودن قیمت راسته گوشت گوسفندی موضوع تازه‌ای نیست، افزود: «شقه گوشت گوسفندی کیلویی 220 هزار تومان به‌فروش می‌رسد.»

faramarzian

پیش‌نیازهای توسعه تجارت

امکان تجارت از مسیر ترانزیت ایران یکی از ظرفیت‌های کشور در حوزه تجارت خارجی است. مدیر حمل‌ونقل و کارنه تیر اتاق بازرگانی ایران گفت: «در حال حاضر ترانزیت کالا و حمل‌ونقل در دنیا در حال تغییر است و همچنین ناوگان‌های حمل‌ونقل نیز به سمت تکنولوژی حرکت می‌کنند.» بهنام فرامرزیان، مدیر حمل‌و‌نقل و کارنه تیر اتاق بازرگانی ایران گفت: «کریدور موضوع روز رسانه و سیاستمداران است و هر گذرگاهی که باعث ارتباط و تسریع روند تبادل کالا شود، یک کریدور است.» فرامرزیان افزود: «در حال حاضر در سطح دنیا کریدورهای بین‌المللی متعددی تعریف‌شده تا از تسهیلات سیستم‌های بین‌المللی استفاده کنند. کشورمان نیز در مسیر کریدورهای مختلفی از جمله کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب قرار دارد، که برای استفاده از تسهیلات بین‌المللی نیازمند برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری هستیم.» وی در ادامه بیان کرد: «برای استفاده از پتانسیل کریدورهای ترانزیتی باید بخش دولتی و خصوصی با هم همکاری داشته باشند و تسهیلات نیز برای توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و جاده‌ای در نظر گرفته شود.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی