فعالان خصوصی
خروج از رکود پساکرونا آسیب صادرات دام پیشنیازهای توسعه تجارت
خروج از رکود پساکرونا
دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بینالمللی که به دعوت رئیس اتاقهای بازرگانی آسیا و اقیانوسیه (CACCI) در سی و ششمین اجلاس این نهاد در ملبورن استرالیا شرکت کرده بود، در سخنانی بر نقش بخش خصوصی در بازسازی دوران پساکرونا و خروج از رکود، فقر و بیکاری تأکید کرد. محمد خزاعی گفت: «همکاری مجامع بینالمللی نظیر CACCI و ICC در تسهیل انتقال دانش و فناوریهای نوین، مکانیسمهای مناسب و محیط و بستر امن تجاری لازمه ایفای نقش مؤثر بخش خصوصی است. با وجود رشد سریع و جهشی کشورهای حوزه آسیا و پاسفیک، به دلیل فقدان عدالت اجتماعی و تنشهای تجاری شاهد رشد روزافزون نیروی کار غیرماهر هستیم. برای حل این معضل لازم است تقویت و ظرفیتسازی بنگاههای کوچک و متوسط در اولویت قرار گیرد. همچنین همکاری کشورهای منطقه برای کاهش هزینههای تجاری و مرتفعسازی موانع تجارت ضروری است.» دبیر کل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بینالمللی، با نکوهش استفاده ابزاری از اقتصاد و تجارت برای اهداف سیاسی تأکید کرد: «استفاده از «تحریم» بهعنوان یک ابزار جنگی علیه کشورهای مختلف نهتنها غیرقانونی و ظالمانه بلکه عامل صدمه به مناسبات تجاری، ثبات و گسترش روابط صلحآمیز و فشار بر توده مردم است.»
آسیب صادرات دام
در سالهای گذشته صادرات دام در چندین نوبت ممنوع و رفع ممنوعیت شد. در این خصوص رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی اظهار کرد: «زمانیکه امکان صادرات دام فراهم باشد، دامدار انگیزهای برای فروش دام در بازار داخلی ندارد و ترجیح میدهد که دام را در بازارهای خارجی عرضه کند تا دلار و دینار دریافت کند.» علیاصغر ملکی در گفتوگو با ایلنا، با تایید خبر فروش راسته گوسفندی کیلویی 300 هزار تومان گفت: «راسته گوسفندی بدون استخوان کیلویی 300هزار تومان بهفروش میرسد؛ ایندرحالیست که راسته گوسفندی پاکشده و آماده بالاتر از 300 هزار تومان عرضه میشود.» وی با بیان اینکه بالا بودن قیمت راسته گوشت گوسفندی موضوع تازهای نیست، افزود: «شقه گوشت گوسفندی کیلویی 220 هزار تومان بهفروش میرسد.»
پیشنیازهای توسعه تجارت
امکان تجارت از مسیر ترانزیت ایران یکی از ظرفیتهای کشور در حوزه تجارت خارجی است. مدیر حملونقل و کارنه تیر اتاق بازرگانی ایران گفت: «در حال حاضر ترانزیت کالا و حملونقل در دنیا در حال تغییر است و همچنین ناوگانهای حملونقل نیز به سمت تکنولوژی حرکت میکنند.» بهنام فرامرزیان، مدیر حملونقل و کارنه تیر اتاق بازرگانی ایران گفت: «کریدور موضوع روز رسانه و سیاستمداران است و هر گذرگاهی که باعث ارتباط و تسریع روند تبادل کالا شود، یک کریدور است.» فرامرزیان افزود: «در حال حاضر در سطح دنیا کریدورهای بینالمللی متعددی تعریفشده تا از تسهیلات سیستمهای بینالمللی استفاده کنند. کشورمان نیز در مسیر کریدورهای مختلفی از جمله کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب قرار دارد، که برای استفاده از تسهیلات بینالمللی نیازمند برنامهریزی و هدفگذاری هستیم.» وی در ادامه بیان کرد: «برای استفاده از پتانسیل کریدورهای ترانزیتی باید بخش دولتی و خصوصی با هم همکاری داشته باشند و تسهیلات نیز برای توسعه زیرساختهای حملونقل و جادهای در نظر گرفته شود.»