| کد مطلب: ۴۸۸۳

فعالان خصوصی

فعالان خصوصی

ماجرای ارز واردات موبایل حذف خرج‌های اضافه معضلات تولیدکنندگان

abghari

ماجرای ارز واردات موبایل

بعد از نوسان‌های اخیر ارز در کشور سازوکار جدیدی برای تخصیص ارز واردات برخی‌ کالاها به‌وجود آمده است. مهدی عبقری، دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی گفت: «از آغاز به کار مرکز مبادله ارز و طلا مقرر شد موبایل‌های زیر ۳۰۰ دلار با ارز نیمایی، ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار با ارز تالار دوم مرکز مبادله و بالای ۶۰۰ دلار با ارز حاصل از صادرات خود وارد شود. انجمن موبایل طی نامه‌ای از بانک مرکزی خواست همه موبایل‌ها با ارز تالار دوم مرکز مبادله وارد شود که فعلا موافقت شد همه موبایل‌های زیر ۶۰۰ دلار با ارز تالار دوم مرکز مبادله ارز و طلا وارد شود. اما هنوز موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار با ارز حاصل از صادرات خود وارد می‌شوند و در این رابطه تصمیم جدید گرفته نشده است. اگر تامین ارز تسریع شود، شرکت‌های واردکننده موبایل به دلیل رقابت بالا، حداقل سود، یعنی سه تا چهار درصد، دریافت می‌کنند. اما در حال حاضر به دلیل تاخیر در تامین ارز واردکنندگان ممکن است تا سقف ۱۸ درصد که سود قانونی است را دریافت کنند. بنابراین اگر درخواست‌های واردکنندگان برآورده شود، شاهد افزایش قیمت موبایل نخواهیم بود.»

choobdari ayda

حذف خرج‌های اضافه

به دلیل شرایط بد اقتصادی بسیاری از خانوارهای ایرانی امسال عید خرج‌های اضافه خود را حذف کردند. آیدا چوداری‌میلانی، رئیس اتحادیه تزئینات داخل ساختمان از کاهش حدود ۵۰ درصدی تقاضا و افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی قیمت خدمات این صنف در شب عید نسبت به سال‌ قبل خبر داد. تقاضای تزئینات ساختمان برای شب عید امسال نسبت به سال‌های قبل ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش داشته است. نوسانات نرخ ارز هم باعث افزایش قیمت مواد مورد استفاده در این صنف مثل کاغذ دیواری، رنگ و غیره شده، اما به دلیل کمبود تقاضا، این افزایش قیمت به اندازه کمتر از نرخ ارز بوده است. واردات کاغذدیواری که سال ۱۳۹۹ محدود شده بود، در حال حاضر انجام می‌شود و مشکلی ندارد. اما تولیدکنندگان داخلی با مشکلاتی برای تامین مواد اولیه و همچنین قطعی برق و گاز در ماه‌های اخیر مواجه شده‌اند. این وضعیت باعث شده در مواردی قیمت کاغذ دیواری تولید داخل از وارداتی بیشتر شود.

otagh

معضلات تولیدکنندگان

این روزها تولیدکنندگان با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اما به نظر می‌رسد مشکل ترخیص کالا هم به مشکلات آنها اضافه شده است. باقری‌نیا، عضو هیئت‌مدیره اتاق بازرگانی گفت: «تولیدکننده نیاز دارد که مواد اولیه به موقع به دستش برسد و هنوز نتوانسته‌ایم در حوزه گمرکی اقدامی انجام دهیم که به‌موقع بسیاری از کالا‌ها ترخیص شوند، چراکه در برخی مواقع مواد اولیه فاسد می‌شوند. یکی از مشکلات دیگر تاخیر در صدور مجوز‌هاست، یکی دیگر از معضلات این حوزه، قیمت‌گذاری‌های دستوری در بخش تجهیزات پزشکی است که دست تولیدکننده بسته می‌شود و طبق عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری انجام نمی‌شود.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی