| کد مطلب: ۴۸۸۵

اتاق بازرگانی باید ویترین تمام‌‏نمای فعالین اقتصادی باشد‍

اتاق بازرگانی باید ویترین تمام‌‏نمای فعالین اقتصادی باشد‍

مدیرعامل گروه بهمن و نایب رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع تولیدی کروز معتقدند که اتاق بازرگانی باید ویترین تمام‌نمای فعالین اقتصادی کشور باشد. بیوک علیمرادلو، مدیرعا

مدیرعامل گروه بهمن و نایب رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع تولیدی کروز معتقدند که اتاق بازرگانی باید ویترین تمام‌نمای فعالین اقتصادی کشور باشد. بیوک علیمرادلو، مدیرعامل گروه بهمن در آستانه انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معان و کشاورزی در گفت‌وگو با هم‌میهن درباره بخش خصوصی واقعی اظهار داشت که وقتی بخش خصوصی واقعی حاکم شود، اقتصاد کشور عملا از اقتصاد رانتی جدا شده‏ است. به گفته وی، حتی اگر بخش خصوصی هم رانتی باشد، باید اجازه داد فعالیت کند زیرا در مسیری که اقتصاد سالم باشد، آنها دیگر نمی‏توانند رشد کنند.‍‍
به گزارش هم‌میهن، در نشست خبری اتاق شفاف که با حضور بیوک علیمرادلو، مدیرعامل گروه بهمن و بهروز حبیبی، نایب‏رئیس هیئت‏مدیره شرکت صنایع تولیدی کروز برگزار شد، علیمرادلو با اشاره به سابقه فعالیت خود گفت: «من از سال 1359 به‏عنوان سرباز صنعتی در خدمت کشور بودم و عمده کار من در صنعت خودرو بود.» وی که فارغ‏التحصیل دانشگاه منچستر بریتانیا است، ادامه داد: «به مدت 12 سال در صنایع هوایی کار کرده‌ام و دستاوردهای خوبی هم در آن دوران دارم.» وی درباره انگیزه ورودش به بخش خصوصی گفت: «مهمترین فاکتور در سرعت‌بخشی به اقتصاد کشور فقط فعالیت بخش خصوصی است.» علیمرادلو درباره فعالیت خود در بخش خودروسازی گفت: «اولین کاری را که با ایران‏خودرو شروع کردم آنها داشتند برای تولید پژو 405 برنامه‌ریزی می‏کردند و ما هم کارمان را در قالب یک شرکت خصوصی شروع کردیم و 11 سال طول کشید تا یکی از قطعه‏سازهای بزرگ و باکیفیت را در کشور ایجاد کنیم.» مدیرعامل گروه بهمن می‏گوید که در سال 81 شرکتی را تحویل می‏دهد که فروش روزانه آن بالغ بر یک میلیارد تومان بود و سالیان سال به‏رغم آنکه تولید و قیمت سه تا چهار برابر شده است، باز هم نتوانسته‌اند این رکورد را بزنند. خداراشکر که شرکت‏های بخش خصوصی دیگری بودند که آمدند و امروز شاهد شرکت‏های بزرگی در صنعت قطعه‏سازی هستیم که در رأس آنها کروز است.»
او ادامه داد: «بعد از آن پروژه ال‏نود را انجام دادم و رنوپارس را به‏عنوان رئیس هیئت‏مدیره ایجاد کردم و توانستم یک خودروساز بنام را بیاورم که حاصل آن خودرو تندر و بعد از آن ساندرو است. سپس در قالب شرکت توسعه صنایع خودرو دنبال آن بودم که پلتفرم مشترکی ایجاد کنم، قرار بر این بود که در ایران خودرو و سایپا صرفا پلتفرم ال‏نود استفاده کند و اینها خودروهای خودشان را طراحی کنند اما اینجا یک‏بار دیگر دیدیم دولت‏ها براساس منویات و عمر سیاسی خود تصمیم می‏گیرند.» علیمرادلو اضافه می‏کند که مدتی را با کرمان‏خودرو کار کرده است اما به خاطر ناملایماتی مجبور شد صنعت خودروسازی را برای مدتی ترک کند و به سمت صنعت پتروشیمی برود. صنعتی که به گفته خودش بعد از آنکه به سودآوری رسید، مجبور به ترک آنجا و وارد گروه بهمن شد، گروهی که خود او می‏گوید: «امروز خوشحالم در بخشی کار می‏کنم که واقعا همان بخش خصوصی‌ای است که من تصورش را داشتم.» علیمرادلو درباره حضور در انتخابات اتاق بازرگانی گفت: «113 سال از عمر اتاق بازرگانی می‏گذرد و در این سال‏ها کشور ایران کشوری بوده که همیشه به فعل بازرگانی پرداخته است. اتاق در 96 شورا، کمیسیون و مراکز تصمیم‏گیری کشور عضو ناظر یا فعال دارد اما تا به حال یک‌بار شنیده‌اید که نماینده اتاق حتی به‏عنوان ناظر مخالفت کرده باشد؟ این نشان می‏دهد که اتاق در مسیر درستی حرکت نمی‏کند.» او معتقد است در جایی که 80 درصد تولید در اختیار شرکت‏هایی است که تصدی آن را دولت انجام می‏دهد، بخش خصوصی ضرر می‏کند به همین خاطر راه خروج از این بن‏بست‏، خصوصی‏سازی است. مدیرعامل گروه بهمن می‏گوید: «واقعا لازم است تغییراتی در مجموعه اتاق رخ دهد و در این راستا به ائتلافی به نام اتاق شفاف رسیده‌ایم که بتوانیم رقابت کنیم. اتاق بازرگانی نیاز به تغییرات بنیادی دارد.»

اتاق نیاز به خون تازه دارد

در ادامه این گفت‌وگو بهروز حبیبی، نایب‌رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع تولیدی کروز گفت: «چیزی که در اتاق جا نیفتاده شبکه‌سازی و ساختارسازی است.» او که از سال 76 در مجموعه کروز کار می‏کند، می‏گوید: «ما در دورانی قرار گرفته‌ایم که تحولات پی‏درپی در جهان رخ می‏دهد و باید خودمان را با این تحولات سازگار کنیم.» حبیبی با انتقاد از گذشته‌نگری در بعد فرهنگی اضافه می‏کند: «ما یکسری حرکت‏هایی انجام می‏دهیم که فکر می‏کنیم درست است اما متاسفانه ابزارهایی در اختیار افرادی است که سرناسازگاری با صنعت کشور دارند. چیزی که در اتاق اتفاق نیفتاده شبکه‏سازی و ساختارسازی است.» او افزود: «اگر به این اعتقاد داشته باشیم که باید اتاق حلقه اتصالی حاکمیت بین صنعت، معدن، تجارت، معدن، بازرگانی و کشاورزی باشد، باید پذیرفت که با این حلقه درست برخورد کند. خیلی از معضل‏ها هست که ما هیچ حرکتی از سوی اتاق نمی‏بینیم. تحولات ایجاب می‏کند که اتاق نیاز به خون تازه دارد و باید توسط جریان‏هایی اداره شود که از صنایع متفاوت باشند.»

آسمان خودمان را پرستاره کنیم

در بخش پایانی این نشست علیمرادلو در پاسخ به سوالی درباره اولویت‌های درخواستی‌اش از دولت ، گفت: «جواب این سوال راحت است، همان کاری که رهبر انقلاب گفتند را انجام دهند، دولت از تصدی فعالیت‏های اقتصادی خارج شود و اقتصاد را به بخش خصوصی بسپارند. من آینده بچه‏های خودم را در ایران می‏بینم، اینجا مملکت ماست و باید اینجا را آباد کنیم، اینکه ستاره‏های جای دیگر باشیم هنر نیست، باید آسمان خودمان را پرستاره کنیم.»
مدیرعامل گروه بهمن در تعریف بخش خصوصی واقعی گفت: «بخش خصوصی واقعی و غیرواقعی معنا و مفهومی ندارد. در کلام می‏دانم که بخش خصوصی واقعی بخشی است که ثروت برای خودش دارد.» حبیبی هم در ادامه گفت: «اینکه ما خود مردم هستیم یک کلمه کلیدی است، وقتی حرف از بخش خصوصی می‏زنیم، حرف ما همین است کشور ما پتانسیل زیاد دارد، اما اینها اشتغال ایجاد نمی‏کنند. ما تحولی که در سازمان کروز داشتیم این است که از نظر استخدام نیرو کار شگرفی بود. بزرگی می‏گوید اگر صحرای آفریقا را به بخش دولتی بدهید، بعد از مدتی باید دنبال شن بگردید.»
علیمرادلو همچنین در ادامه درباره علت عدم شکل‏گیری تشکل‏های قوی برای دفاع از بخش خصوصی گفت: «در یک جمله بخواهم جواب بدهم باید بگویم تصدی دولت. وقتی خود دولت 80 درصد تولید را در اختیار دارد باید با چه کسی مذاکره کرد؟»
وی درباره توجه وزارت صمت به حرف‏های نماینده صنعت خودرو گفت: «اینکه چقدر حاضر هستند گوش بدهند به خودشان ربط دارد، ما سعی داریم گوش شنوا پیدا کنیم. آن چیزی که مسلم است این است که ما این بحث را داشتیم «برای تغییر با شعار مطالبه‏گری، پاسخگویی و کارآمدی» این شعاری است که اتاق شفاف انتخاب کرده است. این اعتقادی است که همه ما داریم. من امروز با گروهی کار می‏کنم که ده سال با هم رقیب بودیم. ولی امروز با هم هستیم. بخش خصوصی همین است، یک روز رقابت می‏کند و یک روز رفاقت دارد.»
علیمرادلو درباره سیاست‏های دستوری گفت: «سیاست دستوری اسمش قوانین است و همه باید آن را رعایت کنیم اما در تدوین آن قانون اتاق می‏تواند تاثیر خود را بگذارد.» حبیبی در پایان درباره تاثیر اتاق بازرگانی در تصمیم‏سازی‏های دولت گفت: «اتاق بازرگانی نقش حلقه‏ای را ایفا می‏کند که دغدغه‏های بخش خصوصی را می‏گیرد و به دولت منعکس می‏کند تا فضا برای کسب و کار بهتر شود. اگر قوانین تصویب شده را اصلاح می‏کند و اگر قرار است تصویب شود اثرگذاری می‏کند. به عبارتی اتاق باید ویترین تمام‏نمای فعالین اقتصادی باشد.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی