| کد مطلب: ۱۲۷۷

نگاه خارجی

نگاه خارجی

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

آنچه در این ستون می‌خوانید، دیدگاه‌های رسانه‌‌های خارجی است که صرفا جهت اطلاع‌رسانی منتشر می‌شود و این دیدگاه‌ها موضع روزنامه «هم‌میهن» نیست.

پلیس اخلاق ایران چیست؟

اکونومیست نوشت:«مهسا امینی 22ساله روز 16سپتامبر در حالی که توسط پلیس اخلاق بازداشت شده بود درگذشت. بعد از مرگ مهسا امینی، اعتراضات در سراسر ایران شدت گرفت. جمهوری اسلامی قواعد سفت و سختی برای پوشش و رفتار در عرصه عمومی دارد. اما سوال اینجاست که پلیس اخلاق چیست؟ از نظر قرآن مسلمانان موظف به امر به اجرای معروف و نهی از منکر هستند. در صدر اسلام چیزی به نام پلیس اخلاق وجود نداشت. از زمان حضرت محمد(ص) اخلاق عمومی توسط محتسب یا همان بازرس بازار رصد می‌شد. محتسب توسط دولت برای جلوگیری از تقلب و حفظ امنیت سفر تجار انتخاب می‌شد. یکی از اولین محتسب‌ها در اسلام که توسط پیامبر اسلام در مدینه انتخاب شده بود، زن بود. بعد از چند قرن این محتسبان وظایف گسترده‌تری بر عهده گرفتند و یکی از آنها مراقبت از استانداردهای اقلامی از جمله پوشش زنان بود. اما حتی در این مدت هم به اندازه نیروهای پلیس مدرن به این افراد اختیار داده نشده بود. با از بین رفتن سیستم حقوقی اسلامی سنتی و ایجاد پادشاهی‌ها در اوایل قرن بیستم، مفهوم محتسب هم از بین رفت. در عربستان سعودی سیاست‌های اخلافی تحت نفوذ وهابیت تفوق جدیدی پیدا کرد. اولین پلیس اخلاقی که بر سر کار آمد در واقع در سال 1926 ایجاد شد. افسران این نیرو جلوی اختلاط زن و مرد را می‌گرفتند و از برگزاری نماز توسط شهروندان عادی اطمینان حاصل می‌کردند. تا سال 2012 تقریبا یک‌سوم کشورها در شمال آفریقا و خاورمیانه نوعی پلیس امنیت اخلاقی ایجاد کردند. در سال 2002، 15 دختر سعودی در مدرسه‌شان سوزانده شدند چون پلیس اخلاق مانع از فرار آنها از آتش‌سوزی به دلیل نداشتن عبای گشاد شده بود. کشته شدن چندین جوان سعودی در تعقیب و گریز با خودروی پلیس اخلاق باعث ایجاد تغییراتی در قانون عربستان شد. در سال 2016 اختیار بازداشت از پلیس مذهبی عربستان سلب شد و اکنون آنها فقط می‌توانند خیلی مودبانه کسانی را که از خط خارج شده‌اند سرزنش کنند. پلیسی شدن حفظ اخلاق در ایران، متاخر است. پلیس اخلاق کنونی در ایران، تحت عنوان گشت ارشاد از سال 2005 ایجاد شده است. با اعتراضات در ایران ممکن است تغییراتی در گشت ارشاد ایران صورت گیرد.»

شرط روابط تجاری با چین

وب‌سایت شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی نوشت:«اگر ایران امید دارد که بتواند روابط اقتصادی عمیقی با چین برقرار کند، این امید زمانی برآورده خواهد شد که تحریم‌های آمریکا برداشته شود. عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای لزوما به این معنا نیست که تهران می‌تواند از منافع اقتصادی روابط با چین بهره‌مند شود. معنای این عضویت این نیست که ایران به رفع تحریم‌ها نیازی ندارد. ایران کمی نفت به چین می‌فروشد اما روابط بین این دو کشور بسیار یک‌سویه است. اگر قرار است روابط چین و ایران شکوفا شود، ابتدا باید تحریم‌های ضدایرانی لغو شوند، چراکه بسیاری از شرکت‌ها و حتی شرکت‌های دولتی چینی، تمایلی ندارند که ریسک کرده و با وجود تحریم‌ها در ایران فعالیت کنند. اوایل ماه گذشته، دولت آمریکا برخی از شرکت‌های چینی را که به فروش نفت ایران کمک می‌کردند، تحریم کرد. تحریم‌های آمریکا موجب می‌شود که شرکت‌های چینی در خصوص معاملات‌شان با ایران، تردید کنند. این تردید به‌خصوص در شرکت‌هایی که تعاملات تجاری با کشورهای غربی دارند، بیشتر خواهد بود. تولیدکنندگان چینی به شدت به صادرات محصولات‌شان به کشورهای غربی وابسته هستند و از این جهت مجبورند که قوانین تحریم‌های آمریکا را رعایت کنند. ایران اخیرا سیاست نگاه به شرق را در پیش گرفته است. تا قبل از خروج آمریکا از برجام، برخی مقامات عالی‌رتبه در ایران اعلام کرده بودند که یکی از اولویت‌های سیاست‌خارجی ایران نگاه به شرق است. ماه گذشته، جان بولتون، مشاور امنیت ملی در دولت ترامپ در گفت‌وگویی با سی‌ان‌بی‌سی گفت:«برداشته شدن تحریم‌های ایران موجب می‌شود که روابط ایران با روسیه و چین تقویت شود. بولتون معتقد است که ایران رها شده از بند تحریم‌ها، قدرتمند‌تر و ثروتمندتر می‌شود و بنابراین به شریک بهتری برای روسیه تبدیل می‌شود.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی