| کد مطلب: ۱۰۸۶

ترکش‏های جنگ اوکراین برای ایران

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

باکو از مشغولیت روسیه در اوکراین استفاده کرده و مشغول تغییر مرزهایش با ایران استایران نگران است که درگیری آذربایجان با ارمنستان که از حمایت ترکیه نیز برخوردار است موجب تغییر مرزهای ارمنستان با ایران شود. موضوعی که مقامات عالی‏رتبه ایران بارها درباره‏اش هشدار داده و اعلام کرده‏اند که تغییر مرزهای ایران با ارمنستان را به هیچ‌وجه تحمل نخواهند کرد

درگیری‏های بزرگی بین ارمنستان و آذربایجان در اواخر یکشنبه هفته گذشته در امتداد مرز مشترک آنها رخ داد. هر دو کشور یکدیگر را به تحریک رویارویی متهم کردند. اندکی پس از آغاز آن، نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت‌وگو کرده و با سازمان ملل تماس گرفت و خواستار واکنش جامعه جهانی شد. وی گفت از آنجایی که باکو به سرزمین‏هایی که در سطح بین‌المللی به عنوان بخشی از ارمنستان به رسمیت شناخته شده، حمله کرده است، ایروان به بند چهار امنیت دسته‌جمعی سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه استناد خواهد کرد. براساس این ماده، کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی باید به کمک یکی دیگر از اعضای خود که مورد حمله واقع شده، بیایند. در ماه ژانویه، قاسم توقایف، رئیس‌جمهور قزاقستان، به همین بند استناد کرد و از روسیه برای کمک نظامی پس از شروع شورش‏های ضددولتی در این کشور درخواست کرد. در درگیری‏های ارمنستان و آذربایجان، مسکو پشتیبانی نظامی ارسال نکرده است، اما روز سه‏شنبه اعلام کرد که میانجی‏گر آتش‏بس بوده است. در همین حال، ایالات متحده و اتحادیه اروپا خواستار کاهش تنش شدند، درحالی‌که ترکیه، متحد آذربایجان، اعلام کرده که از باکو حمایت می‏کند. داود اوغلو، وزیر خارجه اسبق ترکیه نیز در حساب توئیتر خود «برادران آذربایجانی خود» را ستود و کشته‌شدگان‏ آنها را «شهید» نامید.

این درگیری‏ها سری جدید درگیری‏های طولانی‌مدت بین آذربایجان و ارمنستان است. در سال 2020، دو کشور در جنگ دوم قره‌باغ کوهستانی شرکت کردند که با میانجی‌گری مسکو، آتش‌بس در آن برقرار شده و با استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه به پایان رسید. از آن زمان، درگیری‏های مرزی پراکنده رخ داده است که باعث ترس از رویارویی بزرگتر شده است. در شش ماه گذشته - بلافاصله پس از آغاز جنگ در اوکراین - خصومت‏ها در منطقه جداشده قره‏باغ کوهستانی و اطراف آن که عمدتاً ارمنی‏ها ساکن آن هستند، تشدید شده است. قفقاز جنوبی یک منطقه حائل مهم برای روسیه و مکانی است که در آن منافع روسیه، ترکیه، ایالات متحده و ایران با هم برخورد می‏کنند، بنابراین همیشه این احتمال وجود دارد که یک درگیری در این منطقه بتواند قدرت‏های منطقه را به سمت خود بکشاند یا جناح جنوبی روسیه را بی‏ثبات کند.

ریشه‏های درگیری به دهه‏ها قبل بازمی‏گردد. در سال 1988، ارمنی‏های ساکن در منطقه‏ای با اکثریت ارمنی‏نشین در جمهوری سوسیالیستی شوروی به نام استان خودمختار قره‌باغ کوهستان، خواستار انتقال این سرزمین به ارمنستان شدند. اما سه سال بعد، اتحاد جماهیر شوروی قبل از اینکه مساله حل شود، فروپاشید. در سال 1994، جنگ اول قره‌باغ کوهستانی با آتش‌بسی که با میانجی‏گری روسیه به دست آمد، نیروهای ارمنی توانستند کنترل قره‏باغ را در دست بگیرند و پس از تصرف هفت قلمرو آذربایجان در غرب، جنوب و شرق اعلام استقلال کنند. وضعیت موجود تا آغاز جنگ دوم قره‌باغ کوهستانی در سپتامبر 2020 برقرار بود و با آتش‌بس دیگری که توسط مسکو مذاکره شد به پایان رسید. آذربایجان کنترل بخشی از قره‌باغ کوهستانی، از جمله شهرهای شوشا و هادروت و هفت منطقه مجاور را که در سال 1994 به ارمنستان داده بود، دوباره به دست گرفت. نیروهای ارمنی عقب‌نشینی کردند، اما نیروهای حافظ صلح روسی برای گشت‌زنی در بخش‌هایی از قره‏باغ سابق به منطقه اعزام شدند. این منطقه همچنان در دست ارامنه باقی ماند.

در روزهای اولیه جنگ در اوکراین، مقامات در ایروان و استپانکرت، پایتخت واقعی قره‌باغ کوهستانی، بیم داشتند که آذربایجان از مشغله‏های روسیه و غرب برای بازپس‏گیری سرزمین‏های بیشتری در منطقه جداشده، استفاده کند. آذربایجان تمام قلمرو را متعلق به خود می‏داند و هیچ علاقه‏ای به مذاکره درباره وضعیت قره‌باغ کوهستانی یا ارمنی‏های ساکن آنجا ندارد.

درگیری‏هایی که در ماه مارس آغاز شد، منجر به آن شد که جمهوری آذربایجان کنترل فاروخ، روستایی در منطقه‏ای ارمنی‏نشین در قره‏باغ کوهستانی را به دست بگیرد. در آن زمان، نیروهای روسی با موفقیت هر دو طرف را برای پایان دادن به درگیری تحت فشار قرار دادند. نیروهای خودی این قلمرو، در اواخر ماه جاری، منطقه تحت نظارت روسیه را ترک کردند، اما نیروهای آذربایجان در آنجا باقی ماندند. باکو درخواست‏های ایالات متحده، اتحادیه اروپا، فرانسه و روسیه برای عقب‏نشینی نیروهای خود را به مواضع قبلی رد کرد. این امر منجر به استقرار نیروهای حافظ صلح روسی در فاروخ با هدف جلوگیری از هرگونه پیشروی بیشتر نیروهای آذربایجان شد.

زمان وقوع درگیری‏های این هفته قابل توجه است. همانطور که مشخص شد جنگ در اوکراین به این زودی‌ها پایان نمی‏‏یابد. حالا آذربایجان خود را در موقعیت منحصربه‌فردی یافته است. این کشور نه‌تنها می‏تواند یک منبع جایگزین بسیار حیاتی گاز طبیعی برای اروپا فراهم کند، بلکه همراه با ترکیه، متحد اصلی خود در منطقه، فرصتی برای ارتقای موقعیت خود به عنوان میانجی بالقوه بین روسیه و غرب یافته است. هم‏زمان با اینکه هیات‏های اروپایی و آمریکایی برای گفت‌وگو درباره صادرات انرژی به آذربایجان سفر کردند، باکو نیز روابط صمیمانه‏ای با مسکو داشت. این کشور تهاجم روسیه را آشکارا محکوم نکرد، اما استقلال مناطق جدایی‌طلب دونتسک و لوهانسک را نیز به رسمیت نشناخته است. در عوض به همکاری با ترکیه ادامه داد و فرصت‏های متفاوتی را در راستای منافع ملی خود دنبال کرد.

آتش جنگ جدید، تنها یک روز پس از انتشار گزارش‏ها مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن حمله متقابل نیروهای اوکراینی در شرق اوکراین، شعله‏ور شد. اگرچه سنجش صحت این گزارش‏ها دشوار است، اما با توجه به اینکه بیشتر اطلاعات مربوط به این عملیات از کی‏یف منتشر می‏شود، به نظر واضح است که روحیه ارتش روسیه در ماه‏های اخیر بسیار آسیب دیده است و ممکن است به حد فروپاشی خود رسیده باشد. اگر ارتش روسیه واقعاً متحمل خساراتی شده باشد که توسط اکثر رسانه‏های غربی گزارش شده است، باید استراتژی جدیدی را در نظر بگیرد. یکی از گزینه‏ها این است که در منطقه دیگری که در آن دست برتر را دارد درگیر شوید. در قره‌باغ کوهستانی، روسیه به جای تجاوز، نقش صلح‏جو را بازی می‏کند و این نقش را بهترین راه برای حفظ نفوذ خود در منطقه می‏داند. با این حال، بنا بر گزارش‏ها، مسکو دیگر یک گروه کامل از نیروهای حافظ صلح در قره‌باغ کوهستانی را در اختیار ندارد، بنابراین مشخص نیست که آیا در هر شرایطی قادر به حفظ صلح در این منطقه خواهد بود یا خیر.

به همین دلیل است که آذربایجان فرصتی برای حمله به ارمنستان یافته است. آن‌هم در زمانی که به نظر می‏رسد روسیه قادر به کمک به ارمنستان نیست. اگر آتش‌بس تأیید نشود و جنگ متوقف نشود و روسیه به کمک ارمنستان نیاید، نفوذ مسکو در قفقاز جنوبی ممکن است کاهش یابد. عدم مداخله در طول یک بحران موقعیت روسیه را بیشتر تضعیف می‏کند و در عین حال فرصت‏ها و دردسرهایی را برای غرب ایجاد می‏کند.

در این سوی ماجرا، ایران نیز نگران آن است که این درگیری آذربایجان با ارمنستان که از حمایت ترکیه نیز برخوردار است موجب تغییر مرزهای ارمنستان با ایران شود.

موضوعی که مقامات عالی‏رتبه ایران بارها درباره‏اش هشدار داده و اعلام کرده‏اند که تغییر مرزهای ایران با ارمنستان را به هیچ‌وجه تحمل نخواهند کرد.

نشانه‏هایی دیده می‏شود مبنی بر اینکه یکی از اهداف آذربایجان که با کمک ترکیه دنبال می‏شود می‏تواند تغییر مرزهای ژئوپلیتیکی منطقه باشد که با تغییر معادلات در استان سیونیک ارمنستان و ایجاد دالان زنگزور ارتباط ایران با ارمنستان را قطع کند. چنانچه چنین اتفاقی رخ دهد، آذربایجان می‏تواند با اختیار گرفتن منطقه سیونیک ارمنستان یا حداقل ایجاد و تاسیس دالان زنگزور برای متصل شدن به نخجوان در ادامه به ترکیه متصل شود. به این ترتیب دو کشور آذربایجان و ترکیه موفق خواهند شد دالانی مهم از قفقاز به ترکیه و در نهایت به اروپا را در دست بگیرند که در نتیجه، هم انتقال انرژی به اروپا راحت‏تر انجام خواهد شد و هم انتقال کالا. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، ایران یکی دیگر از پتانسیل‏های صادرات انرژی به اروپا در آینده را از دست خواهد داد و سهم ایران در بازار انرژی جهانی کاهش خواهد یافت. علاوه بر این، قطع رابطه جغرافیایی ایران و ارمنستان از طریق تسلط آذربایجان بر استان سیونیک

ارمنستان، موجب قطع دسترسی ایران به گرجستان و بندر باتومی در ساحل دریای سیاه خواهد شد و ایران را در تنگنای ژئواستراتژیک قرار خواهد داد. حضور پررنگ و نظامی اسرائیل در مرزهای شمال غرب ایران، با توجه به روابط نزدیک ترکیه و آذربایجان به اسرائیل، یکی از دیگر از تبعات این تغییرات ژئوپلیتیکی خواهد بود.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی