| کد مطلب: ۱۲۴۹

با آژانس همکاری می‌کنیم

با آژانس همکاری می‌کنیم

حسین امیر عبداللهیان در گفت‌وگو با المانیتور:در ایران دموکراسی کامل داریم

حسین امیر عبداللهیان در گفت‌وگو با المانیتور:در ایران دموکراسی کامل داریم

حسین امیرعبداللهیان در گفت‌‌وگو با وب‌سایت المانیتور به سوالات خبرنگار این وب‌سایت در خصوص برجام، اعتراضات در ایران، تبادل زندانی با آمریکا و همچنین فروش پهپاد به روسیه پاسخ داده است.

به نظر می‌رسد که تحقیقات بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تبدیل به مشکل اساسی در احیای برجام شده است. آیا راه‌حل این مشکل این نیست که این مساله را در یک مسیر جدا دنبال کنید؟ این مساله در سال 2015 و در خصوص ابعاد احتمالا نظامی برنامه هسته‌ای ایران اتفاق افتاد و مسیر را برای امضای برجام باز کرد.

ما مشکلی در خصوص همکاری و تعامل با آژانس نداریم. شما می‌دانید که همکاری ما، خصوصا در خصوص نظام بازرسی‌ها همچنان ادامه دارد. دوربین‌های آژانس فعال هستند و این دوربین‌ها کار نظارتی‌شان را انجام می‌دهند. می‌دانید ما چه کرده‌ایم؟ ما فقط دوربین‌هایی که داوطلبانه نصب کرده بودیم، خاموش کرد‌ه‌ایم. این کار هیچ ارتباطی به نظام بازرسی‌هایی که در خصوص ما اجرا می‌شود، ندارد. ما این کار را در پاسخ به قطعنامه‌ای که چهار ماه پیش علیه ما تصویب شد، انجام دادیم. من فکر می‌کنم این به اشتباهی برمی‌گردد که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها مرتکب شدند. ما در میانه مذاکرات بودیم و ناگهان آنها یک قطعنامه علیه ما روی میز گذاشتند. ما مطمئنا همکاری‌هایمان را با آژانس ادامه خواهیم داد. آژانس سوالاتی درباره سه سایت ادعایی دارد که در آنجا اورانیوم یافت‌شده و ما آماده‌ایم که به این سوالات پاسخ دهیم.

فقط برای اینکه شفاف شود می‌پرسم. آیا شما می‌گوئید که آماده‌اید به لحاظ فنی با آژانس همکاری کنید تا این موضوع حل شود؟

بله! مطمئنا!

همین روزهای اخیر خبر آمده که بیشتر از 50 نفر توسط نیروهای امنیتی و پلیس ایران در جریان اعتراضات ضددولتی در واکنش به مرگ مهسا امینی، کشته شده‌اند. گزارش‌هایی منتشرشده که دولت ایران دسترسی به اینترنت را محدود کرده‌است. اینکه آمریکا چطور به این ماجرا واکنش نشان داد آنقدری اهمیت ندارد که واکنش ایران اهمیت دارد. آیا فکر نمی‌کنید که دولت ایران باید به این نقطه انتخاب رسیده باشد که فکر کند، مردم می‌گویند دیگر بس است. آیا دولت ایران نباید به این فکر کند که محدودیت‌های حجاب و گشت ارشاد را کم کند یا حتی گشت ارشاد را منحل کند؟

توصیه من به شما این است که به ایران بیائید و خودتان ببینید که در خیابان‌های تهران چه خبر است؛ آزادی بیان، آزادی مردم برای آنچه می‌خواهند انجام دهند و همچنین حجاب را خودتان ببینید. نگاه مردم ما به حجاب نگاهی است از زاویه پذیرش و دوست داشتن. البته من مطمئن هستم که شما پاسخ سوال‌تان را به طور خودکار دریافت می‌کنید. هر توضیحی که من اینجا برای شما بدهم، مطمئنا برایتان کافی نخواهد بود، چون شما به شدت تحت تاثیر دروغ‌های شبکه‌های اجتماعی هستید. مسلما شما پاسخ مرا تماما قبول نخواهید کرد، اما من به شما می‌گویم که در ایران دموکراسی کامل حاکم است. باید خودتان ببینید. در آمریکا وقتی که مردم خواستند کنگره را تصرف کنند چه اتفاقی افتاد؟ شما هم سعی کردید که کنترل شبکه‌های اجتماعی را به دست بگیرید. شما دسترسی رئیس‌جمهوری‌تان به توئیتر را مسدود کردید. چه شد؟ چرا اینکار را کردید؟ شما برای امنیت کشورتان این کار را کردید. حق طبیعی مردم سراسر جهان است که اعتراضات مسالمت‌آمیز داشته باشند. اما کشتن و آتش‌زدن اماکن و خشونت ورزیدن چیزی است که هیچ دولتی از آن حمایت نمی‌کند. بنابراین هر سوالی که از من می‌پرسید، من با این سوال به شما پاسخ می‌دهم: چرا آمریکا دست به همین کارها می‌زند و حالا ما داریم کار بدی می‌کنیم؟

بگذارید حرف‌تان را تصحیح کنم. همه این افراد توسط نیروهای امنیتی کشته نشده‌اند. بسیاری از آنها توسط شورشی‌ها کشته شدند. شورشی‌هایی که سازمان‌یافته بودند. گروه‌های تروریستی نظیر سازمان مجاهدین خلق؛ گروهی که اعضایش آزادانه در آمریکا و اروپا زندگی می‌کنند.

آیا با این حرف من موافقید که برای افرادی نظیر من که بیرون ایران هستیم و این عکس‌ها را می‌بینیم، کتک زدن زنان، خیلی ناراحت‌کننده است؟

بعضی از تصاویر جعلی و ساختگی هستند. باید در نظر داشته باشید که نیروهای امنیتی به شورش واکنش نشان می‌دهند، آیا وقتی که کسی می‌آید و جایی را آتش می‌زند، باید نشست و دست روی دست گذاشت؟ باید مقابله کرد. مجبورید با قدرت به شورش واکنش نشان دهید. اما حالا می‌توانم به شما بگویم که شرایط در ایران کاملا تحت کنترل است. آنچه در روز نخست اعتراضات رخ داد، احساسات مردم بود. هیچ اتومبیلی آتش‌ زده نشد. هیچ بانکی آسیب ندید. اما حالا همه کانال‌های ماهواره‌ای و شبکه‌ها و کانال‌های اینترنتی مردم را تشویق می‌کنند تا به خیابان بیایند، شورش کنند و رژیم را تغییر دهند. همه آنها نیز با استقبال آمریکا و برخی کشورهای اروپایی مواجه شده‌اند و برخی از آنها نیز از برخی کشورهای منطقه تاثیر پذیرفته‌اند. به خاطر همین دخالت‌ها است که برخی ابعاد این حادثه در نظر افکار عمومی بزرگ‌تر از آنچه که هست به نظر می‌رسد.

در خصوص تبادل زندانی بین ایران و آمریکا، درخصوص زندانیان دوتابعیتی نظیر عماد شرقی، مراد طاهباز، باقر و سیامک نمازی، روند مذاکرات به کجا رسیده؟ آیا فکر می‌کنید بدون برجام، توافقی در این خصوص حاصل شود؟

ما هیچ ارتباطی بین موضوع بشردوستانه که مربوط به زندانیان است با برجام نمی‌بینیم. بنابراین ما کاملا آمادگی داریم برای تبادل زندانیان اقدام کنیم، چراکه باور داریم این موضوعی بشردوستانه است. ما حتی این مساله را به آمریکایی‌ها هم گفته‌ایم.

پس منتظر چه هستید؟ چه چیزی مانع است؟

باید از مقامات کشور خودتان بپرسید. آنها در این خصوص خیلی کُند عمل می‌کنند. من نمی‌دانم چه مشکلی دارند. هر وقت که اعلام آمادگی کنند، ما آماده‌ایم و می‌توانیم این کار را انجام دهیم. البته من خوش‌بینم. فکر می‌کنم با برداشتن چند گام مثبت می‌توانیم تبادل زندانیان را انجام دهیم. اما توپ در زمین آمریکاست. باید ببینیم که آیا آنها حقیقتا قصد دارند در این خصوص همکاری کنند یا خیر. بدون داشتن هر نوعی از ارتباط با برجام، ما آماده انجام این کار هستیم. این یک موضوع کاملا بشردوستانه است.

اگر یک موضوع بشردوستانه است، پس چرا اجازه نمی‌دهید باقر نمازی از کشور خارج شود و مراقبت‌ها و درمان‌های پزشکی دریافت کند؟

او همین حالا در مرکز درمانی اختصاصی، مراقبت‌های درمانی دریافت می‌کند. دسترسی‌های کنسولی به او داده شده است. اعضای خانواده‌اش حضور دارند و مکرر ملاقاتش می‌کنند. من فکر می‌کنم خیلی راحت می‌شود ایشان را تبادل کرد. البته مسلما این به تصمیم قوه قضائیه ما بستگی دارد. اما من خوش‌بینم.

آیا ایران به روسیه پهپاد می‌فروشد تا از آنها در جنگ با اوکراین استفاده کند؟

ما توافق‌نامه‌ همکاری‌های دفاعی با روسیه داریم. اما در خصوص اوکراین از هیچ طرف این جنگ حمایتی نمی‌کنیم تا منجر به ادامه‌دار شدن جنگ نشود. ما قویا با هر نوع جنگی مخالفیم؛ چه در اوکراین باشد و چه در یمن یا در فلسطین. علاوه بر این ما تلاش‌هایی برای برقراری صلح و آتش‌بس در اوکراین صورت داده‌ایم. ما معتقدیم که اشتباه است که هر کشور برای روسیه یا اوکراین سلاح ارسال کند. ما همچنان کمک خواهیم کرد تا گفت‌وگوهای سیاسی در خصوص اوکراین صورت بگیرد و راه‌حل این بحران از طریق گفت‌وگوهای سیاسی حاصل شود.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی