| کد مطلب: ۱۱۴۴

از رئیسی چه خواهند پرسید؟

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری هفته گذشته برای نخستین‌بار با یک رسانه غربی مصاحبه کرد. مصاحبه‌ای که در آستانه سفر او به نیویورک انجام شد. رئیسی قرار است در مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت کرده و سخنرانی کند. مجمع عمومی سازمان ملل معمولا تریبونی است که هرساله رهبران جهان با حضور در آن، دیدگاه‌هایشان را مطرح می‌کنند. البته شاید مهمتر از سخنرانی‌ در نشست مجمع عمومی، نشست‌های رسانه‌ای و دیدارهایی باشد که او طبق قاعده باید در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در آنها شرکت کند. دیدارهایی که معمولا با گفت‌وگوهایی با رسانه‌های غربی همراه است و در این گفت‌وگوها، سوالات به صورت صریح از او پرسیده می‌شود. البته رئیسی در گفت‌وگویش با سی‌بی‌اس عملکرد نسبتا خوبی داشت؛ هرچند خوب به معنای همان عملکرد تیپیکال روسای‌جمهور و همان پاسخ‌هایی که معمولا در پاسخ به سوالاتی مشابه از روسای‌جمهور قبلی شنیده‌ایم. البته سفر رئیسی با برخی حاشیه‌ها نیز همراه است. او رئیس‌جمهوری است که پیش از پیروزی در انتخابات ایران از سوی آمریکا تحریم شده است. همین مساله موجب شده بود که بحث‌هایی درباره احتمال ویزا نگرفتن او در سفر به نیویورک مطرح شود که دولت آمریکا اعلام کرد بنابر قواعد بین‌الملل و واقع شدن مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، آمریکا وظیفه دارد به سید ابراهیم رئیسی ویزا بدهد.

یکی دیگر از حاشیه‌هایی که رئیسی احتمالا در روزهای آینده با آن روبه‌رو خواهد بود، مساله مرگ دلخراش مهسا امینی، دختر 22ساله کُرد است که چند روز پیش به اتهام نداشتن پوشش مناسب بازداشت شده و به فاصله کوتاهی پس از آن جان باخت. این خبر به تیتر بسیاری از رسانه‌های دنیا تبدیل شد. البته مصاحبه سی‌بی‌اس با رئیسی، قبل از این اتفاق انجام شده بود. بنابراین سوالی نیز در این باره مطرح نشد. اما اگر قرار باشد رئیسی طبق رسم مألوف روسای‌جمهور ایران مصاحبه‌های دیگری انجام دهد، احتمالا سوال درباره موضوع مهسا امینی یکی از موضوعاتی خواهد بود که در این مصاحبه‌ها مطرح خواهد شد. البته رئیسی قبل از سفر به نیویورک با خانواده مرحومه مهسا امینی تلفنی صحبت کرد و دستورهایی هم برای پیگیری علت مرگ او صادر کرد.

نکته دیگری که در سفر رئیسی به نیویورک حائز اهمیت است، موضوع برجام است. باید دید در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، چه مذاکراتی میان رئیسی و رهبران کشورهای اروپایی طرف برجام انجام خواهد شد. علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران نیز در این سفر همراه رئیسی خواهد بود. باید منتظر ماند و دید که آیا این سفر می‌تواند بن‌بست ایجادشده در مسیر احیای برجام را برای بار چندم بشکند یا خیر و آیا یخ مذاکرات احیای برجام آب خواهد شد؟

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی