| کد مطلب: ۲۸۵۶

نگاه خارجی

نگاه خارجی

آنچه در این ستون می‌خوانید، دیدگاه‌های رسانه‌‌های خارجی است که صرفا جهت اطلاع‌رسانی منتشر می‌شود و این دیدگاه‌ها موضع روزنامه «هم‌میهن» نیست.

آنچه در این ستون می‌خوانید، دیدگاه‌های رسانه‌‌های خارجی است که صرفا جهت اطلاع‌رسانی منتشر می‌شود و این دیدگاه‌ها موضع روزنامه «هم‌میهن» نیست.

2560px Business Insider Logo

پهپادهای ایرانی و سرما

بیزینس اینسایدر نوشت:«یک مقام اوکراینی گفته روسیه استفاده از پهپادهای انتحاری ایرانی در اوکراین را به دلیل سردتر شدن هوا و از کار افتادن آنها در سرما متوقف کرده است. یوگنی سیلکین، از ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین، گفته که روسیه استفاده از پهپادهای ایرانی را که از پلاستیک و مواد دیگری که در برابر یخبندان مقاوم نیستند ساخته شده، متوقف کرده است. این منبع اعلام کرده که این پهپادها از 17 نوامبر در اوکراین مورد استفاده قرار نگرفته‌اند. این روز اولین روزی بود که امسال در اوکراین برف بارید. زمستان‌های اوکراین می‌تواند خیلی سرد باشد و میانگین دما اغلب بین دسامبر تا ماه مارس زیر صفر است. روسیه در ماه اکتبر استفاده از پهپادهای ایرانی برای هدف قرار دادن شبکه توزیع برق و سایر زیرساخت‌های حیاتی این کشور را آغاز کرده بود. چندین غیرنظامی اوکراینی در حملات هواپیماهای بدون سرنشین روسیه کشته شده‌اند. ایران و روسیه هرگونه همکاری در زمینه جنگ اوکراین را تکذیب کرده‌اند، اما ایران بعداً اذعان کرد که به روسیه تسلیحات ارسال کرده است و اضافه کرد که فروش تسلیحات به روسیه مربوط به قبل از شروع حمله روسیه به اوکراین بوده است. البته برخی منابع اطلاعاتی غربی روایت دیگری را ارائه کرده‌اند. بریتانیا، ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا با همین توجیه تحریم‌هایی را علیه شرکت‌های تولیدکننده هواپیمای بدون سرنشین و برخی افراد مرتبط با انتقال این تسلیحات به روسیه اعمال کرده‌اند. سی‌ان‌ان در ماه نوامبر گزارش داد که ایران در حال آماده شدن برای ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین از جمله موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد است. این رسانه مدعی شده که ایران و روسیه به توافق رسیده‌اند تا روسیه خودش تولید پهپادها را آغاز کند. روز 3دسامبر، آوریل هاینز، مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده، گفت که انتظار می‌رود زمستان، جنگ اوکراین را کُند کند.»

2560px The Guardian

تغییرات در ایران

روزنامه گاردین نوشت:«12هفته پیش با مرگ مهسا امینی اعتراضاتی شروع شد که در ابتدا ویژگی‌های زنانه داشت اما در ادامه طبقات مختلف جامعه را درگیر کرد. ایران در یک دهه گذشته بارها درگیر اعتراضات بوده است. این بار اما به نظر می‌رسد ایران وارد یک دوره اعتراضات شده است. با وجود اینکه اعتراضات 15 سال گذشته کم‌وبیش وجود داشته، اما تهدیدی برای جمهوری اسلامی نبود، چون جریان‌های اپوزیسیون اهداف متفاوتی داشتند. بین کسانی که در ایران به زندگی خود ادامه می‌دهند و کسانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند تفاوت چشمگیری وجود دارد. برای تبعیدی‌های بی‌صبر، توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها راه نجاتی برای جمهوری اسلامی خواهد بود و از این رو آن را غیرقابل قبول می‌دانند. برای ایرانیانی که در داخل زندگی می‌کنند، این به معنای بهبود شرایط زندگی است که در سال‌های اخیر غیرقابل تحمل شده است. هنوز، فراخوان‌ها برای اعتصاب سراسری بازاریان، معلمان و مهمتر از همه کارگران نفت تا حد زیادی مورد توجه قرار نگرفته است. این را نمی‌توان تنها نتیجه ارعاب دولت دانست. این یک واقعیت است که، با وجود همه اقدامات معترضان، در صورت فروپاشی نظام که بعید هم به نظر می‌رسد، هیچ چشم‌انداز روشنی برای آینده وجود ندارد. بدترین کابوس اپوزیسیون این است که جمهوری اسلامی بین آنها شکاف ایجاد کند. رضا پهلوی پسرشاه سابق ایران در سخنانی بهترین‌ها را برای مردم ایران آرزو کرده است. او در حالی به سختی به فارسی حرف می‌زند که 43سال گذشته را در کمد لباس خود در ایالات متحده نشسته بود. او با توماج صالحی خواننده رپی که حالا در بازداشت است، چه وجه اشتراکی دارد؟ آنها و امام جمعه زاهدان، یا دانش‌آموزان مشهدی و زنان کردستان چه وجه اشتراکی دارند؟ مراقب هرکسی که مدعی است پاسخی برای این سوال دارد، باشید. توانایی اپوزیسیون برای در کنار هم قرار گرفتن در محک آزمون است. اما می‌دانیم که هر اتفاقی که در چند ماه آینده در ایران رخ خواهد داد، یک واقعیت غیرقابل تغییر است.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی