| کد مطلب: ۲۶۹۲

نگاه خارجی

نگاه خارجی

آنچه در این ستون می‌خوانید، دیدگاه‌های رسانه‌‌های خارجی است که صرفا جهت اطلاع‌رسانی منتشر می‌شود و این دیدگاه‌ها موضع روزنامه «هم‌میهن» نیست.

آنچه در این ستون می‌خوانید، دیدگاه‌های رسانه‌‌های خارجی است که صرفا جهت اطلاع‌رسانی منتشر می‌شود و این دیدگاه‌ها موضع روزنامه «هم‌میهن» نیست.

haaretz

برجام نزدیک به صفر

روزنامه اسرائیلی هاآرتص نوشت:«نزدیکی فزاینده ایران و روسیه به‌طور چشمگیری احتمال امضای توافق هسته‌ای جدید با تهران را تضعیف کرده است. ارزیابی فعلی اسرائیل این است که شانس ایالات‌متحده و اروپا برای دستیابی به چنین توافقی در حال حاضر «نزدیک به صفر» است. اگرچه این ایده به‌طور قطعی از روی میز حذف نشده است. مقامات اسرائیلی نگران عرضه پهپاد‌های ایران به روسیه و همکاری‌های بعدی این دو کشور در این زمینه هستند. در کنفرانس هفته گذشته اندیشکده موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در بحرین، ایال هولاتا مشاور امنیت ملی اسرائیل هشدار داد که ایران ممکن است به‌عنوان بخشی از همکاری روبه‌رشد خود، موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد را نیز به مسکو عرضه کند. یک مقام دولتی که نخواست نامش فاش شود، گفت: سفیر اسرائیل در روسیه در گفت‌وگو با معاون وزیر خارجه روسیه نگرانی‌های اسرائیل را منتقل کرده است. یک منبع دیگر افزود: ایران تاکنون تجربه عملیاتی قابل توجهی در زمینه تسلیحات نداشته است. نبرد در اوکراین، شامل تجهیزاتی است که ایران به خوبی می‌شناسد؛ این نبرد اکنون می‌تواند این کشور را قادر سازد تا دانش استفاده موثرتر از پهپاد‌های خود و توانایی‌های موشکی خود را جمع‌آوری کند. نزدیکی فزاینده ایران و روسیه به‌طور چشمگیری احتمال احیای برجام را تضعیف کرده است. ارزیابی فعلی اسرائیل این است که شانس دستیابی به چنین توافقی در حال حاضر «نزدیک به صفر» است، اگرچه این ایده به‌طور قطعی از روی میز حذف نشده است. برای مدت طولانی، غرب تصور می‌کرد که ایران برای دستیابی به توافق انعطاف‌پذیری بیشتری از خود نشان می‌دهد و انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در ۷ نوامبر فرصت کوتاهی را به‌سوی این هدف باز می‌کند. اما اکنون، اوضاع برعکس شده است. دشمنی اروپا و روسیه بر سر تهاجم مسکو به اوکراین و نزدیکی فزاینده مسکو به تهران توانایی غرب برای تشکیل جبهه مشترک با پوتین علیه ایران را در حوزه هسته‌ای تا حد زیادی کاهش می‌دهد. به‌ویژه، دیگر شرکت‌کنندگان در مذاکرات اکنون نگران توانایی روسیه برای اجرای نقشی هستند که توافق هسته‌ای به آن اختصاص داده بود؛ نظارت بر اورانیوم غنی‌شده که قرار بود طبق آن توافق از ایران خارج شود.
مقامات ارشد اسرائیلی که یک سال گذشته از دولت بایدن خواستند تا تحریم‌ها علیه ایران را به دلیل پیشرفت برنامه هسته‌ای‌اش تشدید کند، اخیرا متوجه شدند که واشنگتن متعهد به انجام چنین امری است که نشأت‌گرفته از رفتار رادیکال‌شده تهران در حوزه‌های دیگر است. کمک ایران به روسیه، اعتراضات و بحث حقوق بشر، آمریکا و اروپا را تشویق به افزایش تحریم‌ها کرده است. هنوز زود است که بگوییم آیا این سیاست تهاجمی تأثیری بر برنامه هسته‌ای ایران خواهد داشت یا خیر. اگرچه اثر تحریم‌های شدیدتر قطعاً احساس خواهد شد، اما تهران هنوز رفتار خود را تغییر نداده است. در ماه سپتامبر، بنی گانتز، وزیر جنگ اسرائیل اطلاعاتی را به شورای امنیت سازمان ملل داد که نشان می‌دهد برنامه هسته‌ای ایران در سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است. وی در نشست توجیهی خود با سفرای کشور‌های عضو شورا در سازمان ملل متحد، از جامعه جهانی خواست برای مقابله با تهران برنامه‌های عملیاتی، دیپلماتیک و اقتصادی تهیه و در شورای امنیت اقداماتی را علیه آن انجام دهند. او همچنین خواستار تکمیل تحقیقات آژانس در مورد آثار اورانیوم یافت‌شده در سایت‌هایی شد که ایران هیچ فعالیت هسته‌ای اعلام‌شده‌ای ندارد.
گانتز خاطرنشان کرد که ایران در سال گذشته تولید سانتریفیوژ‌های پیشرفته خود را «صدها» مورد افزایش داده است و اکنون حداقل دو برابر قبل از آن در نطنز و فردو تولید کرده است. علاوه بر این، او گفت، ایران توانایی‌های غنی‌سازی خود را در فردو سه برابر کرده است، جایی که توافق هسته‌ای اصلی - که ایران هرگز از آن خارج نشد - غنی‌سازی را ممنوع کرده است. وی افزود که اگر اینگونه انتخاب کند، ایران به‌راحتی می‌تواند تا ۹۰ درصد غنی‌سازی کند. گانتز افزود: ایران در حال حاضر تأثیر منفی بر اقتصاد جهانی، منابع انرژی جهانی، قیمت مواد غذایی و آزادی دریانوردی دارد؛ و همه این‌ها تنها در صورتی بدتر می‌شود که چتر هسته‌ای به‌دست آورد.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی