| کد مطلب: ۲۸۵۵

دیپلمات‌ها

دیپلمات‌ها

آمریکا نفت ایران را می‌خواهد برجام و تصمیم سیاسی انتقاد از بایدن

abdolahian

آمریکا نفت ایران را می‌خواهد

حسین امیرعبداللهیان در کنفرانس خبری با همتای بوسنیایی‌اش گفت:«در این دیدار در خصوص آخرین روند گفت‌وگو‌های لغو تحریم‌ها در چارچوب برجام گفت‌وگو داشتیم. ما نه‌تنها مخالف جنگ در اوکراین هستیم، بلکه مخالف تداوم جنگ و ناامنی در دیگر نقاط جهان نیز هستیم. در این نشست درخصوص اتهامات بی‌اساسی که آمریکا و تعداد معدودی از کشورهای غربی به‌ویژه در ارتباط با حقوق بشر مطرح می‌کنند، توضیح دادم. متاسفانه سیاست آمریکا دبل استاندارد است و از نظر او تروریست خوب و بد داریم. بخشی از مطالبات در ایران مطالبات مسالمت‌آمیز مردم است. از شما دعوت می‌کنم به ایران بیایید و از نزدیک ببینید. در ۸ هفته گذشته موجی از مداخلات خارجی، اغتشاش و ترور طراحی شده علیه مردم ایران شاهد بودیم.» وزیر خارجه گفت:«آمریکا نفت و انرژی ایران را می‌خواهد و برای آن یک هیاهوی رسانه‌ای راه انداخته است.»

Sergei Ryabkov

برجام و تصمیم سیاسی

معاون وزیر امور خارجه روسیه دیروز در اظهاراتی، پویایی روند احیای توافق هسته‌ای را در گرو «اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم» دانست و مهم‌ترین تصمیم در این زمینه را تصمیم دولت آمریکا برای پایبندی کامل به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تلقی کرد. سرگئی‌ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، در جمع خبرنگاران گفت، وضعیت احیای توافق هسته‌ای اکنون در حالتی ایستا قرار دارد، اما در عین حال، سیر قهقرایی نداشته است. در زمینه احیای توافق، مسئله عمده اتخاذ تصمیمات سیاسی مرتبط است. در اینجا، مهم‌ترین تصمیم لزوم آن است که آمریکا پی ببرد و بپذیرد باید به اجرایی کردن تمام‌عیار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بازگردد. اگر واشنگتن به این موضوع پی ببرد، تمامی اقدامات پس از آن نسبت به قبل آسان‌تر و سریع‌تر انجام خواهد شد. طرف ایرانی آمادگی خود برای نهایی کردن سریع برجام و تداوم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه موضوعات مرتبط را تایید می‌کند. هیچ مسئله غیرقابل حلی در این زمینه وجود ندارد، از نظر من هیچ بن‌بستی در پیش رو نیست.»

VanHollenChris

انتقاد از بایدن

یک سناتور آمریکایی از رویکرد دولت این کشور نسبت به احیای توافق هسته‌ای انتقاد کرد. کریس‌ون‌هولن، سناتور آمریکایی در نشستی در دانشگاه مریلند با انتقاد از رویکرد دولت این کشور نسبت به بازگشت به توافق هسته‌ای، گفت، دولت بایدن «یک فرصت برای بازگشت به برجام» را در اوایل مدت روی کار آمدن‌اش از دست داد. ون هولن گفت: «از نظر من، این یک فرصت ازدست‌رفته برای این دولت بود تا کار را پیش ببرد و نمی‌دانم پس از این چه خواهد شد.» انتقاد این سناتور آمریکایی در پی این مطرح می‌شود که مذاکرات چندماهه احیای توافق هسته‌ای در وین، نتیجه ملموسی به دنبال نداشته است. رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، اخیرا در گفت‌وگو با شبکه بلومبرگ اظهار داشت: «آمریکا مایل است روی ادعای انتقال تسلیحات ایران به روسیه و اعتراضات جاری در این کشور تمرکز کند، نه از سرگیری مذاکرات بر سر احیای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام).»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی