| کد مطلب: ۴۰۵۸

دیپلمات‌ها

دیپلمات‌ها

مذاکره تهران و ریاض انتظار پیشرفت برجامی نداریم حفاظت از روابط تهران و باکو

al sudani

مذاکره تهران و ریاض

نخست‌وزیر عراق در سفر به فرانسه تأکید کرد که عراق نیازمند نیروهای رزمی خارجی نیست، اما به همکاری با ائتلاف بین‌المللی در عرصه مبارزه با تروریسم نیاز دارد. براساس بیانیه رسمی دفتر نخست‌وزیر عراق، «محمد شیاع السودانی» در حاشیه سفرش به فرانسه با شبکه «فرانس24» دیدار و گفت‌وگو کرد. وی افزود که از نخستین روز فعالیت دولتش به تلاش برای نزدیک کردن ایران به عربستان و دیگر کشورهای عربی برای کاهش تنش و تأمین امنیت توجه داشته است و تأکید کرد که این کشورها این تلاش را تأیید کرده‌اند و این تکاپوها ادامه دارد. السودانی گفت که ایران و عربستان به ازسرگیری این مذاکرات زیر نظر بغداد اهتمام دارند و به‌زودی برای دیداری در بغداد اقدام خواهد شد. وی هرگونه حمله به خاک عراق را غیرقابل‌قبول و محکوم دانست و گفت، عراق در این باره مواضع رسمی گرفته و حتی به شورای امنیت و سازمان ملل شکایت کرده است. نخست‌وزیر عراق گفت‌وگو را بهترین راه تماس با ایران و ترکیه دانست و گفت، اخیرا عراق اقداماتی برای افزایش حضور نیروهایش جهت جلوگیری از تردد گروه‌های مسلحی که علیه ایران و ترکیه اقدام می‌کنند، انجام داده است.

John Kirby

انتظار پیشرفت برجامی نداریم

یک مقام ارشد کاخ سفید گفت، پیشرفتی در مذاکرات احیای برجام صورت نگرفته است. جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در جمع خبرنگاران گفت، رئیس‌جمهور بایدن انتظار حصول پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای با ایران در آینده نزدیک را ندارد. به نوشته نیوزویک، کاخ سفید تأیید کرده است که دولت بایدن به‌دنبال پیشرفت در مذاکرات احیای برجام در آینده نزدیک نیست و هشدار داده که ایالات‌متحده در حال آماده شدن برای دنبال کردن گزینه‌های جایگزین جهت اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است. جان کربی در ادامه اذعان کرد که مذاکره برای احیای برجام در حال حاضر اصلاً در دستور کار نیست. وی ادامه داد: «پیشرفتی در رابطه با برجام صورت نگرفته است و ما انتظار حصول پیشرفت درخصوص این توافق در آینده نزدیک نداریم.» کربی با بیان اینکه «کاخ سفید در حال آماده شدن برای سایر گزینه‌های احتمالی است» افزود: «رئیس‌جمهور همیشه گفته است که اگرچه مسیر دیپلماتیک و صلح‌آمیز را برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ترجیح می‌دهد، اما دیگر گزینه‌ها را از روی میز حذف نخواهد کرد.»

pakaeen

حفاظت از روابط تهران و باکو

سفیر پیشین ایران در جمهوری‌آذربایجان با بیان اینکه ایران و آذربایجان اجازه ندهند روابط‌شان خدشه‌دار شود، تاکید کرد که باید مراقب تحلیل‌های رژیم صهیونیستی در این زمینه باشیم. محسن پاک‌آئین در تحلیل خود از حمله روز گذشته به سفارت آذربایجان در تهران گفت: «بنده از این حادثه متاسف هستم و ابراز همدردی می‌کنم.» وی تصریح کرد: «آنچه تاکنون مشخص شده انگیزه فرد ضارب است که شخصی بوده است. نیروهای امنیتی او را دستگیر کرده و قوه قضائیه نیز به جرم او سریع‌تر رسیدگی می‌کند.» این دیپلمات پیشین کشورمان خاطرنشان کرد: «این اقدام محکوم است و تمام آنهایی که با اصول دیپلماتیک آشنایی دارند این اقدام را محکوم می‌کنند. انتظار می‌رود که دولت‌های دوست ایران و جمهوری آذربایجان این مسئله را با درایت مدیریت کنند و اجازه ندهند روابط خوب دو کشور خدشه‌دار شود.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی