| کد مطلب: ۴۰۳۳

دیپلمات‌ها

دیپلمات‌ها

نام ساختگی خلیج‌فارس ممنوع ایجاد کریدور شمال-جنوب اتهام بی‌اساس به ایران

kanani

نام ساختگی خلیج‌فارس ممنوع

سخنگوی وزارت امور خارجه استفاده از نام جعلی برای خلیج‌فارس از سوی مسئولان عراق را مغایر با اصل حسن همجواری و مناسبات دوستانه دو کشور خواند و گفت: «برای جلب دوستی دیگران نباید از سرمایه غنی همبستگی تاریخی کشورهای منطقه هزینه کرد.» ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اقدام مسئولان رسمی عراق در استفاده از نامی ساختگی برای خلیج‌فارس را مغایر با اصل حسن همجواری و مناسبات دوستانه دو کشور خواند و خواستار تصحیح این روند شد. مقامات عراقی طی هفته‌های گذشته در پی برگزاری جام فوتبال کشورهای حوزه خلیج‌فارس بارها از نام جعلی برای خلیج‌فارس استفاده کردند و السودانی نخست‌وزیر عراق نیز در سفر به کشور آلمان با وجود اینکه در پاسخ به پرسش یک خبرنگار هر چند این موضوع را مسئله‌ای حاشیه‌ای قلمداد کرد، اما بر نام جعلی برای خلیج‌فارس تاکید کرد.

jamshidi

ایجاد کریدور شمال-جنوب

محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور به برخی شایعات درباره دریای خزر پاسخ داد. جمشیدی در این باره در توئیتی نوشت: «سیاست دولت ایجاد کریدور جامع شمال-جنوب است، یعنی هم ترانزیت و هم انرژی. در تعاملات اخیر به‌ویژه گفت‌وگوی تلفنی رئیسی و پوتین این راهبرد را پیگیری کردیم.» جمشیدی ادامه داد: «اگر رژیم حقوقی خزر را پیش می‌کشیدند همان چیزی را می‌شنیدند که رو در رو به پوتین گفتیم: منافع ایران فقط با ترسیم خط مبدا خاص تامین می‌شود.» اشاره جمشیدی به تلاش‌های اخیر برای اجرای طرح ترانس کاسپین و انتقال انرژی کشورهای حوزه آسیای مرکزی از طریق بستر دریای خزر به جمهوری آذربایجان و از آنجا به ترکیه و اروپاست. کارشناسان محیط زیست از تبعات ایجاد چنین خط لوله‌ای برای دریای خزر ابراز نگرانی کرده‌اند و در عین حال انتقال انرژی دریای خزر به ترکیه و اروپا منجر به کاهش اهمیت انرژی ایران و جایگاه ژئوپلیتیک ایران خواهد شد.

bahreini ali

اتهام بی‌اساس به ایران

علی بحرینی، سفیر ایران در ژنو در سخنانی در کنفرانس خلع سلاح، با تشریح فضای حاکم بر امنیت در سطوح منطقه‌ای و جهانی، اعلام کرد که با اتکای هر چه بیشتر کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای و خطر فزاینده امکان استفاده از این سلاح‌های کشتارجمعی، اولویت اصلی جامعه جهانی باید خلع سلاح هسته‌ای باشد. بحرینی با اشاره به نظر ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای که توسط ایران در سال ۱۹۷۴ به سازمان ملل ارایه شد، گفت که تنها مانع شکل‌گیری چنین منطقه‌ای، رژیم صهیونیستی است که با برنامه‌های نظامی هسته‌ای خارج از نظارت بین‌المللی زیر حمایت آمریکا و متحدان غربی خود، تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت منطقه و جهان ایجاد کرده است. بحرینی در پاسخ به اتهامات مطروحه در خصوص مشارکت ایران در جنگ اوکراین اظهار داشت، بسیار مایه تاسف است که برخی برای پیگیری اغراض سیاسی خود اتهامات بی‌اساس به ایران می‌زنند. از ابتدای درگیری در اوکراین موضع جمهوری اسلامی ایران در این خصوص روشن و ثابت بوده و بارها در سطوح مختلف آن را اعلام کرده است. ایران همواره تاکید دارد که تمامی اعضای ملل متحد باید به اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد و قوانین بین‌المللی نظیر حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات، حاکمیت، استقلال و یکپارچگی سرزمینی احترام بگذارند.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی