| کد مطلب: ۲۴۷۳

دیپلمات‌ها

دیپلمات‌ها

ادعای ارسال سلاح به ایران محکم پاسخ می‌دهیم می‌خواهند گفت‌وگو کنند

jutiyar adel

ادعای ارسال سلاح به ایران

دولت اقلیم کردستان عراق توضیحاتی درخصوص ادعای جان بولتون، مبنی بر ارسال سلاح به ایران از طریق خاک این اقلیم ارائه داد. جوتیار عادل، سخنگوی دولت اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای تاکید کرد که برخی رسانه‌های ایرانی اخیرا اظهاراتی منسوب به جان بولتون که درحال حاضر هیچ منصبی در آمریکا ندارد، منتشر کردند؛ اظهاراتی مبنی بر اینکه از طریق اقلیم کردستان اسلحه به کشور ایران قاچاق می‌شود. وی خاطرنشان کرد که اقلیم کردستان این اتهامات که چندین بار تکرار شده است را به‌طور کامل رد می‌کند. عادل تاکید کرد که دولت اقلیم کردستان اجازه نخواهد داد که خاکش خطری برای امنیت کشورهای همجوار باشد. جان بولتون اخیرا در گفت‌وگو با بخش فارسی شبکه بی‌بی‌سی، درباره اتفاقات اخیر ایران مدعی شد: «اگر به انتخابات سال ۱۳۸۸ در ایران و سرکوب‌هایی که در آن‌جا شد نگاه کنید، می‌بینید که چگونه الان سرکوب‌ها گسترده‌تر شده‌اند و در بعضی مناطق شدت گرفته‌اند. من فکر می‌کنم فرقش الان این است که اپوزیسیون ایران حالا دارد با اسلحه‌هایی که از پایگاه بسیج گرفته، با اسلحه‌هایی که از نقاط کردستان عراق وارد ایران می‌شود، مسلح می‌شود.»

eslami mohammad

محکم پاسخ می‌دهیم

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت:«پیش‌ از این هم گفته بودیم که صدور قطعنامه مشخصاً یک اقدام غیرسازنده برای حفظ فشار حداکثری است و کمکی به حل مسائل موجود نخواهد کرد.» محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی گفت:«ما از مدیرکل آژانس هم شنیده بودیم و وی تأکید داشت که صدور قطعنامه کمکی به پیشبرد امور نخواهد کرد. به نظر می‌رسد سه کشور اروپایی و آمریکا به استفاده از انواع روش‌های مختلف فشار ازجمله صدور قطعنامه و تحریم عادت دارند و پرواضح است که این‌گونه فشارها بی‌سرانجام خواهد بود. برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران مطابق قانون اقدام راهبردی مجلس پیش می‌رود و صدور قطعنامه‌های متعدد علیه ایران در پیشبرد این برنامه‌ها خللی ایجاد نخواهد کرد.»

foad hosein

می‌خواهند گفت‌وگو کنند

وزیر خارجه عراق با بیان اینکه تحولات اخیر ایران ممکن است بر مذاکرات ایران و عربستان تاثیر بگذارد، خاطرنشان کرد که تهران و ریاض تمایل به تداوم این مذاکرات دارند. فواد حسین، وزیر خارجه عراق در نشست امنیتی منامه با اشاره به اینکه کشورش به دنبال ایجاد روابط قوی با تمام کشورها است، گفت که دولت جدید عراق دنباله‌رو تهران نیست و این ادعاها غیرعادلانه است. وی در بخشی از اظهارات خود تاکید کرد که تلاش‌های بغداد برای میزبانی از مذاکرات ایران و عربستان ادامه دارد و دو کشور تمایل دارند که این مذاکرات ادامه داشته باشد. فواد حسین در ادامه گفت که اعتراضات در ایران بعد منطقه‌ای نیز دارد و ممکن است بر سیاست‌های ایران و پیشرفت گفت‌وگوها با ریاض تاثیر بگذارد. پیش از این عبدالرحمن الجمعه، نماینده دائم عربستان در اتحادیه عرب در حاشیه نشست این اتحادیه در کشور الجزایر در گفت‌وگو با شبکه الشرق گفت که ایران همسایه ما است و عربستان همواره برای رسیدن به توافق با ایران دستش به سوی این کشور دراز است؛ توافقی که به موجب آن، آنچه اقدامات بی‌ثبات کننده ایران در کشورهای عربی می‌خواند، متوقف شود.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی