| کد مطلب: ۲۳۶۳

دیپلمات‌ها

دیپلمات‌ها

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

تمرکزمان روی مذاکره نیست

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در پاریس با اشاره به اینکه فروش پهپاد توسط ایران به روسیه و ناآرامی‌های اخیر در ایران تمرکز آمریکا را از توافق هسته‌ای برداشته است، اظهار کرد که آمریکا در دیپلماسی را باز خواهد گذاشت «اگر» و «برای زمانی که» موعد مناسب فرابرسد. این مقام ارشد آمریکا تصریح کرد: «تمرکز ما توافقی نیست که پیشروی نمی‌کند، بلکه روی چیزی است که در ایران رخ می‌دهد. همچنین بخش دیگری از تمرکز ما روی فروش پهپاد توسط ایران به روسیه و آزادکردن گروگان‌هایمان است.» او در ادامه عنوان کرد که واشنگتن هم‌اکنون سیاست تحریم و فشار را علیه ایران دنبال خواهد کرد. مالی افزود: «اگر این مذاکرات (هسته‌ای) در جریان نیست به خاطر موضع ایران است و هر آنچه از ماه سپتامبر رخ داده.» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بدون تعیین چارچوب زمانی برای مذاکرات گفت که اگر دیپلماسی شکست بخورد، آمریکا آماده استفاده از دیگر ابزارها خواهد بود. این مقام آمریکایی همچنین عنوان کرد که اگر ایران بخواهد ابتکارات جدیدی برای عبور از سرحدهای برنامه هسته‌ای اتخاذ کند، آن‌وقت پاسخ به‌طور واضح متفاوت و هماهنگ‌شده با متحدان اروپایی‌مان خواهد بود.

گفت‌وگو با وزیرخارجه آذربایجان

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و جیحون بایراموف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان تلفنی گفت‌وگو کرده و به تبادل‌نظر پرداختند. در روزهای گذشته و بنا بر اعلام وزارت امور خارجه ایران، در پی تداوم تبلیغات ضدایرانی و سیاه‌نمایی رسانه‌ها و مقامات رسمی جمهوری آذربایجان علیه جمهوری اسلامی ایران، سفیر جمهوری آذربایجان در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد. همچنین در پی این اقدام رسانه‌های آذربایجان از حضور سیدعباس موسوی، سفیر ایران در باکو در وزارت خارجه این کشور خبر دادند.

مذاکرات پنهانی

روزنامه صهیونیستی اورشلیم‌پست در گزارشی مطرح کرد که یکی از مشاوران ارشد بانکی در آلمان مدعی شده است، دولت این کشور برای برطرف کردن نیازهایش در زمینه انرژی، مذاکراتی پنهانی با ایران انجام می‌دهد. این روزنامه در گزارشی مدعی شد: «اقتصاددان اصلی بانک نیمه‌دولتی LBBW آلمان در ایالت بادن وورتمبرگ این کشور گفت که دولت آلمان برای خرید نفت ایران با آن مذاکرات مخفیانه دارد.» موریتر کریمر، اقتصاددان اصلی این بانک درباره برنامه‌های آلمان برای برطرف کردن نیازهایش در زمینه انرژی با وجود تلاش آن برای مستقل شدن از منابع گازی روسیه، گفت: «مذاکرات متمرکزی در پشت پرده با ونزوئلا، ایران یا الجزایر برای پوشش دادن نیاز آلمان به نفت و گاز انجام می‌شود. با این حال، بِرند وگنر، سخنگوی این بانک آلمانی به اورشلیم پست گفت که در اصل، این بانک هیچ‌گونه تراکنشی با ایران انجام نمی‌دهد.» او در توضیح ادعای کریمر گفت: «به نظر می‌رسد این یک سوءتفاهم باشد. او درباره اقتصاد کشور صحبت می‌کند، نه درباره مناسبات کاری بانک LBBW. این واقعا قابل تشخیص است.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی