| کد مطلب: ۲۲۲۲

دیپلمات‌ها

دیپلمات‌ها

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

پهپادها و شورای امنیت

نماینده آمریکا در سازمان ملل در گفت‌وگویی مواضع دولت آمریکا مبنی بر به کار رفتن پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را تکرار کرد. توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل در پاسخ به سوالی درباره ادعای فروش پهپادها و موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین و درخواست کمک ایران از روسیه برای کمک به برنامه هسته‌ای آن، گفت: «ارائه این پهپادها از سوی ایران به روسیه، نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است. روسیه با دریافت این پهپادها یکی از قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض کرده است. ما به دنبال مطرح و بررسی کردن این موضوع در شورای امنیت هستیم و از دبیرکل خواسته‌ایم که طبق قطعنامه ۲۲۳۱، درباره فعالیت‌هایی که ایران با روسیه انجام می‌دهد، تحقیقات به عمل بیاید. پهپادهایی که آن‌ها (ایران) می‌دهند، زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین را مورد حمله قرار می‌دهند و این غیرقابل قبول است.»

واکنش ایران به آذربایجان

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آذربایجان درخصوص حمایت جمهوری اسلامی ایران از ارمنستان اظهار کرد:«سیاست اصولی ما بر پایه حسن همجواری و گسترش روابط با همه همسایگان استوار بوده و تقویت روابط با هر یک از همسایگان به‌منزله روابط علیه همسایه دیگر نیست.» کنعانی با بیان اینکه نزدیک به دو سال است که مقامات جمهوری آذربایجان در سطوح مختلف سیاسی، نظامی و امنیتی دیدارهای دوجانبه و چندجانبه در سطح مقامات مختلف با ارمنستان داشته و به سوی صلح و آشتی پایدار با یکدیگر گام بر می‌دارند، که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران هم بوده است، اما دلایل نگرانی آنها از دیدارهای معمول در سطوح همسایگی با کشور مقابل قابل درک نمی‌باشد.» سخنگوی وزارت امور خارجه رزمایش اخیر در مرزهای ارمنستان و آذربایجان را اقدامی معمول و برنامه‌ریزی‌شده دانست که از مجاری رسمی نیز قبل از برگزاری به اطلاع همسایگان ذیربط رسیده است.

تکذیب خبر اسکای‌نیوز

نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی تبادل مخفیانه تجهیزات نظامی میان ایران و روسیه را تکذیب کرد. اسکای‌نیوز به نقل از یک منبع ادعا کرد که ایران در ازای ارسال پهپادهای مرگبار به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین، پول و تسلیحات دریافت کرده‌ است. این رسانه انگلیسی روز سه‌شنبه به نقل از یک مقام امنیتی که اسکای‌نیوز عنوان داشته نمی‌خواهد نامش فاش شود، نوشت که ایران در ازای دریافت ۱۴۰ میلیون یورو و موشک‌های ضدتانک آمریکایی و انگلیسی که روسیه از جنگ اوکراین غنیمت گرفته، ده‌ها فروند پهپاد مرگبار به روسیه داده است. در ادعای اسکای‌نیوز آمده است که یک هواپیمای حامل پول و تسلیحات در ساعت اولیه روز ۲۰ اوت در تهران فرود آمده است. این منبع همچنین مدعی‌شده که ایران در آینده به مهندسی معکوس تسلیحات خواهد پرداخت و در جنگ‌های آینده از آن استفاده خواهد کرد.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی