| کد مطلب: ۲۱۹۱

دیپلمات‌ها

دیپلمات‌ها

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

میانجی‌گری میان ایران و عربستان

معاون وزیر امور خارجه روسیه در اظهاراتی مطرح کرد که مسکو در صورت نیاز تهران و ریاض، آماده میانجی‌گری برای کاهش تنش‌هاست. میخائیل بوگدانف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در پی انتشار گزارشی در روزنامه وال‌استریت‌ژورنال که در آن ادعا شده بود تهدید «حمله‌ای قریب‌الوقوع» از سوی ایران به مواضعی در عربستان و اربیل عراق وجود دارد، گفت: «ما همیشه آماده بوده‌ایم و تلاش کرده‌ایم که در صورت نیاز دوستان‌مان در تهران و ریاض، نقش میانجی داشته باشیم. ما با دوستان سعودی و ایرانی‌مان در تماسیم. ما از حل‌وفصل تمامی اختلافات و سوءتفاهم‌ها پای میز مذاکره و در چارچوب گفتمانی سازنده حمایت می‌کنیم.» وال استریت ژورنال اخیرا در گزارشی ادعا کرد که ایران ممکن است به زودی به اهدافی در عربستان سعودی و شهر اربیل عراق حمله کند تا توجه افکار عمومی را از ناآرامی‌های داخلی منحرف کند. در این گزارش، با اشاره به اینکه عربستان این اطلاعات را با مقامات آمریکایی در میان گذاشته است، ادعا شده است که ارتش دو کشور و برخی دیگر از کشورها به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

اظهارات عجیب بولتون

جان بولتون، مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در گفت‌وگویی با بخش فارسی شبکه بی‌بی‌سی که ویدیوی آن در صفحه توئیتر این شبکه منتشر شده است، با مطرح کردن اظهاراتی مداخله‌جویانه درباره اتفاقات اخیر ایران و با بیان اینکه من همیشه معتقد بودم که تغییر رژیم باید سیاست آمریکا باشد، مدعی شد که ماهیت رژیم در تهران این است که رفتارش در قبال مسائل بنیادی، حمایت‌اش از برنامه هسته‌ای، کمک‌هایش به گروه‌های تروریستی در سراسر جهان و سرکوب مردم خودش عوض نخواهد شد. بولتون مدعی شد: «ما شاید بتوانیم با آن‌ها توافق بکنیم، اما آن‌ها این توافق‌‌ها را اجرا نخواهند کرد.» بولتون در پاسخ به این سوال که آیا از نظر او جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا تمایل دارد که فشارهای دیپلماتیک بر ایران را افزایش دهد یا نه، گفت: «من فکر می‌کنم که این فشار هم باید اقتصادی باشد و هم دیپلماتیک. دولت بایدن الان تحریم اقتصادی را تضعیف کرده و اجازه داده است که ایران نفت زیادی را به چین بفروشد. اگر من باشم، جلوی فروش نفت ایران به چین را می‌گیرم و به روشنی هم می‌گویم که تغییری در این زمینه ایجاد نخواهم کرد.»

فرصت هدر رفت

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا طی مواضعی بی‌اساس، رویکردهای منطقه‌ای ایران را عامل بی‌ثباتی در خاورمیانه دانست. وی بدون اشاره به زیاده‌خواهی‌های غرب در جریان مذاکرات احیای برجام، مدعی شد که توافق هسته‌ای از قبل مورد قبول ایران نبوده و این کشور از پذیرفتن طرح توافق روی میز خودداری کرد و فرصت دست‌یابی به توافق را هدر داد. سوناک طی مواضعی مداخله‌جویانه، با اشاره به ناآرامی‌ها در ایران اعلام کرد که این شرایط، از سرگیری مذاکرات احیای برجام را بسیار پیچیده کرده است. نخست‌وزیر انگلیس در ادامه مواضع ضدایرانی خود گفت که لندن در حال حاضر در ارتباط با تهران نیاز به رایزنی با شرکای خود دارد. وی بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفت که انگلیس «انجام اقدام‌های بیشتر علیه ایران را بررسی خواهد کرد.»

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی