| کد مطلب: ۲۱۶۳

دیپلمات‌ها

دیپلمات‌ها

روزنامه هم‌میهن ، منتشر کننده آخرین و بروزترین اخبار داخلی و خارجی.

پاسخ مرندی به زلنسکی

مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در صفحه توئیترش به اظهارات رئیس‌جمهور اوکراین علیه ایران در زمینه ادعای به کار رفتن پهپادهای ایرانی در جنگ روسیه علیه اوکراین، واکنش نشان داد. سیدمحمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات هسته‌ای در صفحه توئیترش در واکنش به یک خبر شبکه بی‌بی‌سی مبنی بر اینکه «کی‌یف درباره حمایت از روسیه به ایران هشدار می‌دهد»، نوشت: «اوکراین در صورت هرگونه اقدام خصمانه از جانب کی‌یف، با پیامدهای بسیار بزرگ‌تری مواجه خواهد شد.» واکنش مرندی در پی این مطرح می‌شود که به نوشته بی‌بی‌سی، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به ایران درباره حمایت از روسیه هشدار داده و گفت که این کار نتیجه عکس خواهد داشت. بی‌بی‌سی در ادامه به ادعای زلنسکی مبنی بر به کار رفتن پهپادهای ایرانی در جنگ روسیه علیه اوکراین پرداخته و به نقل از او نوشت: «ما می‌دانیم که راهنماهای ایرانی طریقه استفاده از این پهپادها را به تروریست‌های روس آموزش داده‌اند و تهران به کل در این باره سکوت کرده است.»

مغلوب فریب مسکو

سفیر اسبق ایران در روسیه گفت: «به نظر می‌رسد در زمان یکدست شدن حاکمیت، باید میدان و دیپلماسی با هم هماهنگ باشند، اما شواهد نشان می‌دهد این هماهنگی صورت نگرفته است.» نعمت‌الله ایزدی گفت:«باید دید در موضوع ورود به جنگ اوکراین، آیا ما منفعتی را برای خودمان تصور کرده‌ایم و قرار است عایدی برای ما داشته باشد که بتوانیم فروش تسلیحات به روسیه را توجیه کنیم؟ در غیر این صورت به نظر می‌رسد ما مغلوب یک عملیات فریب از جانب روسیه شده باشیم که به نظر من به هیچ عنوان تامین‌کننده منافع ملی ما نیست. به علاوه اینکه تبعات دیگری غیر از تبعات جنگ دارد که می‌توان به مواضع طرفین برنامه هسته‌ای اشاره کرد که موضوعی غیرمرتبط با جنگ را متوجه این بحران کرده‌اند. جنگ اوکراین ارتباطی با برجام نداشت، اما وقتی این توافق و مذاکرات مرتبط با آن به موضوع فروش پهپادها به روسیه گره می‌خورد، منافع ملی ما را هدف قرار داده که باید در این مسئله از مقامات روسیه طلبکار باشیم که ما را در جنگ اوکراین دخیل کرده‌اند.»

گفت‌وگوی نتانیاهو و مکرون

رئیس‌جمهور فرانسه و نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی که به‌تازگی ائتلافش پیروز انتخابات این رژیم شده است، در تماسی تلفنی درباره ایران گفت‌وگو کردند. روزنامه تایمز آو اسرائیل نوشت، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در تماسی تلفنی، پیروزی ائتلاف بنیامین نتانیاهو در انتخابات رژیم صهیونیستی و بازگشت او به سمت نخست‌وزیری را تبریک گفت. به نوشته این روزنامه، آن دو در این تماس درباره مسائل منطقه‌ای، در درجه اول ایران، گفت‌وگو کردند. دفتر نتانیاهو اعلام کرد که مکرون از او دعوت کرده است به پاریس برود.

دیدگاه
آخرین اخبار
پربازدیدها
وبگردی