| کد مطلب: ۳۹۴۷۸

هادی حق‌شناس استاندار گیلان: حضور بین مردم باید همراه با اختیارات باشد

مسئولان نشان داده‌اند که بیش از آنکه حرف مردم را بشنوند، به سخنرانی تمایل دارند.

هادی حق‌شناس استاندار گیلان: حضور بین مردم باید همراه با اختیارات باشد

مسئولان نشان داده‌اند که بیش از آنکه حرف مردم را بشنوند، به سخنرانی تمایل دارند. هادی حق‌شناس، استاندار گیلان نیز در پاسخ به این سوال که استانداران چه راهکاری را در پیش بگیرند که سخنرانی، جایگزین شنیدن حرف مردم شود؟ به هم‌میهن گفت: «حرف شما درست است و برخی از مسئولان سخنرانی را دوست دارند. اما مسئولان به حضور میان مردم هم تمایل دارند. نکته کلیدی دیگر این است که مهم‌ترین ویژگی انقلاب اسلامی، اتکای نظام سیاسی بر مردم است. ممکن است اتکای برخی از نظام‌های سیاسی به قدرت نظامی باشد، برخی قدرت اقتصادی و برخی دیگر درآمد نفتی. اما نظام جمهوری اسلامی متکی بر مردم‌سالاری است. هرچقدر با مردم باشیم و به آنها اتکا کنیم، به‌نفع نظام سیاسی است و به تعبیر مقام معظم رهبری، مردم در مشکلات به کمک می‌آیند.»

او افزود: «نکته ظریف این است که حضور مقامات بین مردم باید همراه با اختیارات باشد. وقتی مقام‌مسئولی با مردم ارتباط می‌گیرد، طبیعتاً مردم مسائل و مشکلات خود را مطرح می‌کنند. آن مقام مسئول اگر اختیاری برای حل مسئله نداشته باشد، متهم به فرصت‌طلبی می‌شود و می‌گویند: «آمد، شنید اما کاری نکرد.» آمدن مسئولان بین مردم باید همراه با رفع مشکلات و حل مسئله باشد. وگرنه حضور مسئولان بین مردم بدون آن‌که مسئله‌ای را حل کنند، مدنظر رهبری نیست.

به همین دلیل به نکته دیگری اشاره کردند که: «روسای‌جمهور می‌خواستند اختیارات واگذار کنند، اما برخی از وزرا این کار را نکردند و استانداران مسئول تمام امور هستند.» این‌که استانداران مسئول تمام امور هستند حرفی بسیار مهم است. همه انتظار دارند که استاندار نفر اول استان باشد و مسائل را حل کند، اما حل کردن نیاز به اختیارات دارد. نه‌تنها وزرا بلکه تمام نهادها و دستگاه‌ها باید اختیارات خود را به استاندار بدهند تا مشکلات به‌تدریج حل شود.»

حق‌شناس با بیان این‌که بیانات مقام معظم رهبری حاوی 7 نکته کلیدی بود، تاکید کرد: «اولین نکته این است که استاندار مسئول همه امور استان از محیط‌زیست تا بازارچه‌های مرزی است. نکته دوم این‌که باید به استانداران اختیارات داده شود. نکته سوم این‌که باید با فساد برخورد کند. اگر استاندار بخواهد با فساد برخورد کند، باید ابزار داشته باشد. نکته چهارم این‌که با کشورهای همسایه ارتباط برقرار کند. نکته پنجم این‌که استاندار بتواند از ظرفیت مجامع بین‌المللی مانند بریکس و شانگ‌های استفاده کنند. اگر استاندار بخواهد از این ظرفیت استفاده کند ،تهران باید هماهنگی‌های زیادی را انجام دهد.

نکته ششم این‌که استانداران باید از محرمات فاصله بگیرند و متشرع باشند. نکته هفتم، استفاده از منابع انسانی به‌ویژه جوانان بود. من به‌عنوان استاندار نمی‌توانم مشاور منصوب کنم چون مجوز جذب نیرو ندارم. اگر این اختیار جذب منابع انسانی به استانداران داده شود، می‌توانند به این فرمایش رهبری (استانداران از ظرفیت عظیم نیروی انسانی استفاده کنند)، جامع عمل بپوشانند. درمجموع اگر دولت به‌معنای خاص و تمام دستگاه‌ها به استانداران اعتماد کنند تا به فرمایشات رهبری جامع‌عمل بپوشانند، گام بزرگی در رفع موانع سیاسی، اجرایی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، روابط با کشورهای همسایه و استفاده از ظرفیت‌های عظیم کشور برداشته می‌شود.»

استاندار گیلان با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از تعارض منافع، گفت: «این موضوع بسیار مهم است که باید مراقب بود تا خانواده‌ها وارد مسائل نشوند و تعارض معارف رخ ندهد. اتفاقاً این توصیه عین قانون است و به‌صراحت ذکر شده که ورود کارکنان و بستگان آنها به مناقصه‌ها و مزایده‌ها را منع کرده است. اگر این اتفاق رخ دهد، تعارض منافع رخ می‌دهد.»

حق‌شناس در پاسخ به این سوال که آیا افزایش اختیارات استانداران به احتمال افزایش تعارض منافع دامن نمی‌زند؟ تاکید کرد: «اختیارات در این راستا نیست که استانداران برای خود کسب‌وکار ایجاد کنند. اختیارات با این راهبرد است که مشکل مردم حل شود. قطب‌نمایی که مقام معظم رهبری روبه‌روی استانداران قرار دادند، منافع مردم است و افزایش اختیارات هم بر مبنای حل مشکلات مردم است، نه حل مشکل کارگزاران و استانداران.»

به کانال تلگرام هم میهن بپیوندید

دیدگاه

ویژه تیتر یک
پربازدیدترین
آخرین اخبار